Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Osaka University Forum 2010: Globalization and Conflict

28 september 2010

Van 28 t/m 30 september 2010 wordt in he Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen het Osaka University Forum 2010 gehouden met als thema Globalization and Conflict. In samenwerking met het pas opgerichte instituut voor Globalization Studies Groningen zijn prominente sprekers uit Japan en Europa uitgenodigd om met elkaar in discussie te gaan.

Tijdens het forum zijn er vijf panels:

Panel 1: Humanitarianism and its discontent: Global Discourse and Local Realities
Panel 2: Humanities, Art and Global Politics
Panel 3: Local Conflict and Global Connections
Panel 4: Gender Matters: The politics of Nationalized War Memory
Panel 5: Globalization, Nation-State and Human-Security

Daarnaast wordt de documentaire Cuba Sentimental, geregiseerd door Sachiko Tanuma en Leonid López, getoond. Deze documentaire is vrij toegankelijk.

Samenwerking

De Rijksuniversiteit Groningen werkt sinds 2002 samen met Osaka University. In 2005 opende Osaka University haar Europese liaison office  in Groningen om daaruit contacten met Europese partneruniversiteiten te onderhouden en te intensiveren. Elk jaar organiseert Osaka University een forum bij een van haar strategische partners. Op deze wijze wil men de eigen Centres of Excellence een podium bieden. In 2007 werd het Osaka University Forum voor het laatst in Groningen gehouden, toen rond het thema Frontiers of Economics and its Applications.

Voor de RUG is Osaka University een waardevolle wetenschappelijke partner wanneer het gaat om globalization and conflict. De positie van het Osaka University Centre of Excellence Conflict Studies in de Humanities is in Japan en de rest van Azië op dit terrein toonaangevend.

De RUG verzorgt al meer dan tien jaar het Europese Master programma NOHA (Network of Humanitarian Action), een opleiding voor experts die kunnen worden ingezet bij humanitaire crises. Het programma heeft de Erasmus Mundus Status, waardoor er extra mogelijkheden zijn om getalenteerde studenten van buiten de EU aan te trekken. NOHA is een consortium van Europese universiteiten dat onder auspicién van de Europese Directorate General for Humanitarian Aid haar programma aanbiedt.

Informatie

• Dr. J. Herman, directeur “Globalization Studies Groningen”, e-mail: j.herman rug.nl, tel. 050-3636014
  • Mw. J.D. Houwers, Bureau Internationale Samenwerking e-mail: j.d.houwers rug.nl, tel. 050–3635467

Website: http://www.osaka-u.ac.jp/en/news/event/2010/09/20100928_01