Over ons Faculteit der Letteren
Header image Uit de collegebank geklapt

Zoektocht naar de juiste studie

Datum:24 mei 2023
Lotte Heerink, eerstejaars bachelorstudent

Het maken van een studiekeuze is voor vrijwel iedereen stressvol lijkt me, maar het is niet erg om daarin een fout te maken. Want je leert hoe dan ook iets, en als de enige les is, ‘dit wil ik niet doen’ dan is ook dat erg nuttig! Soms moet je gewoon een stap zetten in een bepaalde richting en er dan maar achterkomen of het de juiste is geweest.

Communicatie op het hbo

Aan het einde van de havo wist ik net zoals veel van mijn klasgenoten niet wat ik moest gaan studeren. Natuurlijk had ik wel interesses, en net als iedereen had ik schoolvakken die ik leuker vond dan andere, maar om daar nou meteen mijn hele studie van te maken? Sommige van mijn vrienden kozen voor een tussenjaar, een aantal stroomde door naar het vwo en andere gingen meteen studeren. Ik kan me herinneren dat het maken van een studiekeuze voor mij heel stressvol was, omdat het heel erg definitief voelde.

Ik ben uiteindelijk op de hbo-studie Communicatie beland. Ik had al in mijn achterhoofd dat ik misschien wel naar de universiteit zou willen om Nederlands te studeren, maar daarvoor moest ik een hbo-propedeuse hebben gehaald. Communicatie is een erg brede studie waar veel verschillende vakken en onderwerpen aan bod komen. Dit leek mij erg voordelig als ik inderdaad nog naar de universiteit zou willen. Ik bedacht dat ik gewoon maar zou beginnen aan de studie, en mocht ik het een heel leuke studie vinden, zou ik het blijven doen. Maar als ik het niet leuk zou vinden, zou ik toch de stap zetten om naar de universiteit te gaan.

De overstap naar de universiteit

Bij Communicatie heb ik ontzettend leuke en interessante mensen ontmoet. De één kwam direct van de havo, de ander had eerder al een heel andere studie gedaan, en er waren zelfs studenten die vwo hadden gedaan, maar besloten hadden dat een hbo-studie beter bij hen paste dan een studie aan de universiteit. Hierdoor kreeg ik zelf ook meer een open blik naar studeren, en kon ik concluderen dat veel studenten eerst een paar jaar moeten zoeken voordat ze de studie vinden die goed bij hen past.

Tijdens mijn jaar op het hbo ben ik erachter gekomen dat dat niet mijn plek was. Ik ben heel erg nieuwsgierig, en vind het leuk om vragen te stellen, maar mijn ervaring is dat dit niet altijd gewaardeerd werd op het hbo. Ik had het idee dat mijn interesses en leermethodes niet overeenkwamen met die van mijn opleiding, en wilde daarom graag wat anders gaan doen. Ik besloot om Nederlandse Taal en Cultuur te gaan studeren in Groningen.

De juiste keuze

Ik studeer nu nog niet eens een jaar aan de universiteit, maar ik kan nu al met zekerheid zeggen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik merk dat de motivatie van mijn medestudenten een stuk hoger ligt dan die van mijn medestudenten op het hbo. Dit zorgt ervoor dat het studeren zelf nu ook gemakkelijker gaat, omdat je op die manier elkaar motiveert. Daarnaast is een groot verschil dat we op het hbo vooral in groepsverband en projectgericht te werk gingen. Ik vond dat zelf niet altijd even fijn, omdat je continu afhankelijk bent van je medestudenten, en als die niet enorm gemotiveerd zijn, kan dat nog weleens problemen veroorzaken.

Ik ervaar dit op deze studie gelukkig heel anders. Ik heb het gevoel dat ik een stuk verantwoordelijker ben voor mijn eigen leerproces, wat ik als erg prettig ervaar. Toch ben ik heel erg blij dat ik daarachter ben gekomen door eerst een studie te kiezen die minder goed bij mij past. Op deze manier heb ik heel erg veel geleerd over mezelf, en kan ik dan ook met zekerheid zeggen dat ik me hier thuis voel.

Reacties laden...