Over ons Faculteit der Letteren
Header image Uit de collegebank geklapt

ZaZa: een kijkje achter de schermen

Datum:05 april 2023
Susanne Veenstra, tweedejaars bachelorstudent

Toen ik me inschreef voor de studie Nederlandse Taal en Cultuur, was de universiteit een beetje overweldigend voor mij. Ik had net een hbo-studie afgerond in een totaal andere omgeving, dus de universiteit was wel even wennen. Om meteen wat contacten te leggen en houvast te hebben, schreef ik me in bij ZaZa, de studievereniging van de studie Nederlands aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Zelf ben ik nu anderhalf jaar lid van ZaZa, en ik bied graag een kijkje achter de schermen van deze gezellige studievereniging!

Spreid je koeienvleugels

Als neerlandica in spe begon mijn ZaZa-reis op het Koe-Kamp. Een aantal dagen namen de commissieleden van De Koe mij onder hun koeienvleugels om mijn medestudenten en mij een beetje klaar te stomen voor het studentenleven, en voor de studie Nederlands natuurlijk. Als kalfje stapte ik op de boot in Lauwersoog en zette mijn eerste stappen als ZaZa-lid op Schiermonnikoog. Het waren een aantal dagen vol drukke, leuke en spannende activiteiten met mijn nieuwe studiegenoten. Twee activiteiten zijn mij het meest bijgebleven: de spellen die we ’s nachts bij een groot kampvuur op het strand hebben gespeeld, en de spel-fiets-speurtocht. Wat was mijn groepje fanatiek! Helaas zijn we wel fanatiek finaal de verkeerde kant op gefietst. Laten we het dan maar geslaagde groepsbinding noemen?

‘T Gat en sparren bij de koffie

Borrels, gala’s, koffie-uurtjes, sportactiviteiten, studiemiddagen, tentamenvoorbereidingen… Er zijn ontzettend veel activiteiten waaraan je als ZaZa-lid vrijblijvend kan meedoen. Iedere maand organiseert ZaZa borrels in ’T Gat. Hier wordt lekker gefeest, gedanst en de activiteitenagenda van de aankomende maand bekendgemaakt. In februari was er een Valentijnsborrel met een rozenactie. Zo zijn er meer themafeesten, zoals het Alfabetfeest waar iedereen verkleed moet komen, het Boekenbal tijdens de Boekenweek en het Pinkeltjefeest dat georganiseerd wordt door een aantal eerstejaars studenten.

Iets minder wild, maar even gezellig zijn de maandelijkse koffie-uurtjes. Hier kan je met een lekker koekje en koffie of thee kletsen met mensen die je door de drukte van het leven soms misloopt, of sparren over te schrijven artikelen en andere opdrachten. Zo zat ik eens helemaal vast in een writers block, omdat ik niet aan goede secundaire bronnen kon komen voor een onderzoeksopdracht. Hier sprak ik toen met een medestudent die mij een nieuwe invalshoek voor mijn onderzoek gaf, waardoor ik weer een stuk verder kwam met schrijven.

Voor de leergierigen en de avonturiers

Ook zijn er leesclubs binnen ZaZa, een geweldig initiatief voor de ijverige lezers die nog niet genoeg hebben aan de literatuurcolleges. De boekenclub leest nu Waarachtige beschrijvingen uit de permafrost en De Mitsukoshi Troostbaby Company. Deze twee boeken staan dankzij tips van prof. dr. Sanders op de leeslijst. Er zijn immers maar zo veel collegeweken om boeken in te bespreken, dus wanneer een professor een leestip laat vallen, grijpt de boekenclub deze gretig aan. Zo kan je toch met medestudenten dieper ingaan op interessante, mooie of heftige boeken, waar in de colleges geen tijd meer voor is.

Voor de avonturier heeft de commissie Reize door het Aapenland geweldige studiereizen in petto. In mei 2023 gaat een bus vol ZaZaïsten met de Reize naar Praag. Vier dagen met studiegenoten lekker cultuursnuiven. Eerdere reizen gingen onder andere naar Boedapest, Salamanca, Gent en Lille.

Stage en carrière

Onlangs organiseerde de commissie Beatrijs een carrièredag, waarbij drie sprekers waren uitgenodigd om over hun traject na hun studie te spreken. Er kwam iemand spreken over werken bij een educatieve uitgeverij, een PhD-student vertelde over haar onderzoek en een eindredacteur van RTV Drenthe gaf ons een informatie over zijn werkveld. Naderhand heb ik contactgegevens uitgewisseld met deze eindredacteur, en ik werd zelfs uitgenodigd voor een meeloopdag! Dit was heel fijn, omdat ik mij nu als tweedejaars studente moet gaan oriënteren op mijn minor in het derde jaar en eventuele bijbehorende stages. Een volledige werkdag heb ik bij alle onderdelen van de journalistiek meegekeken. Ik ben dus heel blij dat ik naar deze carrièredag van ZaZa ben geweest en dit contact heb kunnen leggen.

Kortom, ZaZa heeft mij veel gebracht in deze afgelopen anderhalf jaar. Van gezelligheid en vriendschappen tot college-uitbreidingen en professionele contacten. Ik hoop dat ik in vogelvlucht heb kunnen laten zien wat voor diverse dingen allemaal te vinden zijn bij ZaZa.

Wil je meer lezen van Suzanne? Ze schreef ook een blog over de literaire verbeelding van het waddengebied en over de Olympiade Nederlands.

Reacties laden...