Over ons Faculty of Science and Engineering

Wierenga-Rengerink prijs voor dr. Michael Lerch

09 juli 2019

Tijdens de zomerceremonie op vrijdagmiddag 5 juli 2019 werd de winnaar van de Wierenga-Rengerink dissertatieprijs bekend gemaakt. De Wierenga-Rengerink prijs voor de promovendus met de beste dissertatie in 2018, is toegekend aan dr. Michael M. Lerch en zijn proefschrift getiteld: “Donor-Acceptor Stenhouse Adducts”. Tijdens de zomerceremonie ontving Lerch een prijs van €7.500 voor zijn verdere academische ontwikkeling.

Michael Lerch studeerde interdisciplinaire wetenschappen aan de ETH Zürich, met de nadruk op organische synthese en cellulaire biologie. Verder was hij student-onderzoeker aan de Universiteit van Cambridge en het California Institute of Technology. Vervolgens kwam hij naar Groningen om zijn proefschrift af te ronden onder toezicht van de hoogleraren Ben Feringa en Wesley Browne (bij het Stratingh Institute for Chemistry).

Lerch zijn proefschrift geeft een beter begrip van en maakt gebruik van een nieuwe klasse moleculen: de zogenaamde DASA's (Donor−Acceptor Stenhouse Adducts.) Deze moleculen fungeren als moleculaire schakelaars, hun structuur verandert bij verlichting. Moleculaire foto-schakelaars zijn de laatste decennia een populair onderzoeksonderwerp dat toepassingen mogelijk maakt variërend van materiaalwetenschappen, supramoleculaire chemie, moleculaire machines en eenheden, schakelbare katalyse en chemische biologie tot biomedische wetenschappen.

Lerch’s proefschrift heeft een duidelijke structuur en biedt gedetailleerde conclusies in elk hoofdstuk. De resultaten worden op overtuigende wijze gepresenteerd, ondersteund door het gebruik van hoogwaardige illustraties. Hoewel het werk rijk is aan details, wordt het zo gepresenteerd dat de relevantie en de implicaties voor niet-experts duidelijk zijn.

De Wierenga-Rengerink prijs wordt sinds 2015 uitgereikt aan de promovendus die de beste RUG-dissertatie heeft geschreven. Op verzoek van de rector magnificus worden decanen van alle faculteiten uitgenodigd om met Cum Laude beoordeelde proefschriften te nomineren. Een jury bestaande uit Elmer Sterken en de oud-rectoren Bleumink, Bosscher en Zwarts heeft dit jaar vijf nominaties geëvalueerd. Het proefschrift van Lerch stak er met kop en schouders boven uit.

Dr. Michael Lerch, ontvanger van de Wierenga-Rengerink prijs | foto: Pjotr Wiese
Laatst gewijzigd:09 juli 2019 16:44