Over ons Faculty of Science and Engineering

Vidi-beurs voor FSE-onderzoekers Dr. Kamenz en Dr. Vedantham

15 juli 2021
Vidi-beurs voor twee FSE-onderzoekers

Dr. Julia Kamenz van Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) en Dr. Harish Vedantham van ASTRON/Kapteyn Astronomical Institute hebben een Vidi-beurs ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Met de Vidi-beurs, ter waarde van EUR 800.000, kunnen zij vijf jaar lang een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

De onderzoekers gaan onderzoek doen naar de communicatie tussen essentiële eiwitten en magnetisme op planetaire schaal.

Julia Kamenz, Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute | Neem de tijd: hoe cellen geordend delen

Om fouten te vermijden en kanker te voorkomen moeten de ingewikkelde stappen van celdeling in een ordelijke manier plaatsvinden, stap voor stap. Dit project onderzoekt hoe essentiële eiwitten met elkaar communiceren om ervoor te zorgen dat tijdens de celdeling elke stap op het juiste moment plaatsvindt.

Harish Vedantham, ASTRON/Kapteyn Astronomical Institute | e-MAPS (exploring Magnetism on the planetary scale)

Door het magnetisch veld van de Aarde worden geladen deeltjes versneld, wat resulteert in radiogolven als ook het Noorderlicht. In dit project gaan we onderzoeken of zulke radiogolven ook te detecteren zijn rond planeten buiten ons zonnestelsel en daarmee de vraag beantwoorden wat de magnetische veldsterkte van planeten bepaalt.

Vidi

Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Binnen dit programma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. De onderzoekers worden geselecteerd op basis van kwaliteit, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.
Laatst gewijzigd:15 juli 2021 16:40