Over ons Faculty of Science and Engineering

Vidi-beurs voor FSE-onderzoekers Dr. Bunte, Dr. Starkenburg en Dr. Wang

04 november 2020

Dr. Bunte van het Bernoulli Institute , Dr. Starkenburg van het Kapteyn Institute en Dr. Wang van SRON/Kapteyn Institute hebben allen een Vidi-beurs ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Met de Vidi-beurs, ter waarde van EUR 800.000, kunnen zij vijf jaar lang een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

De drie FSE-onderzoekers gaan onderzoek doen naar kunstmatige intelligentie, de babyjaren van de Melkweg en botsingen van kosmische titanen.

Dr. Kerstin Bunte, Bernoulli Institute: Transparante Kunstmatige Intelligentie

Experts willen weten hoe meetgegevens informatie geven over natuurlijke processen die ze onderzoeken. Informatici kunnen de voorspellende kracht van kunstmatige intelligentie koppelen aan de verklarende kracht van modellen om meer transparantie en inzicht te creëren. De nieuwe methoden leiden tot persoonlijk afgestemde medicatie en vernieuwing in de smart industry.

Dr. Else Starkenburg, Kapteyn Institute: Vertellingen uit de babyjaren van onze Melkweg

Ook al is het nu een imposant sterrenstelsel, ook de Melkweg is klein begonnen. De oudste sterren zijn onze getuigen uit zijn vroege jeugd. Dit onderzoek spoort deze sterren efficiënt op en combineert alle informatie die ze ons geven tot een uniek verhaal.

Dr. Lingyu Wang, SRON/ Kapteyn Institute: Botsingen van kosmische titanen

De evolutie van sterrenstelsels is een onopgeloste puzzel. Spectaculair botsingen tussen sterrenstelsels kunnen de botsende sterrenstelsels fundamenteel veranderen. Door kunstmatige intelligentie toe te passen op krachtige nieuwe surveys van het heelal gaan onderzoekers voor het eerst nauwkeurig de impact van botsingen meten op de groei van sterrenstelsels en zwarte gaten.

Vidi

Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Binnen dit programma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. De onderzoekers worden geselecteerd op basis van kwaliteit, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Laatst gewijzigd:04 november 2020 14:51