Over ons Faculty of Science and Engineering

Twee Open Competitie ENW-M-subsidies voor FSE-onderzoekers

23 december 2022

Het NWO heeft nog vlak voor Kerstmis twee Open Competitie Science-M-subsidies toegekend aan onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (FSE). Dr. Christoffer Aberg van het Groningen Institute of Pharmacy (GRIP) ontvangt een M1-subsidie van 350.000 euro voor zijn project ‘Voertuigen achtervolgen op cellulaire snelwegen’. Prof. dr. Albert Guskov en prof. dr. Dirk slotboom ontvangen een M2-subsidie ter waarde van 700.000 euro voor hun project ‘Syncytin-assisted membrane fusion’.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief, kwalitatief hoogwaardig fundamenteel onderzoek en/of studies met wetenschappelijke urgentie.

Dr. Christoffer Aberg (GRIP) | Voertuigen achtervolgen op cellulaire snelwegen

Het turen naar menselijke cellen door de microscoop toont een wereld van wonderlijke activiteit, met allerlei deeltjes die heen en weer bewegen zonder enig helder doel. Hoe krijgt een cel toch alles op de juiste plaats op de juiste tijd in deze chaos? Om deze vraag te beantwoorden zullen de onderzoekers componenten in de cel volgen met microscopie en hun beweging analyseren naar analogie met de beweging in glas. Dit onderzoek zal ons helpen begrijpen hoe het transport in cellen werkt, inclusief het transportsysteem dat door virussen wordt gekaapt.

Prof. dr. Albert Guskov & prof. dr. Dirk Slotboom (GBB) | Syncytin-assisted membrane fusion

Membraanfusie wordt in gang gezet door de associatie van in het membraan ingebedde receptoren en speciale eiwitten die evolutionair zijn gekaapt door de virussen. De visualisatie hiervan zal niet alleen helpen om dit fundamentele proces (een sleutelproces tijdens de placenta-vorming) beter te begrijpen, maar zal ons ook de aanwijzingen geven hoe remmers ontwikkeld kunnen worden voor de gevallen waarin dit proces op ongewenste wijze door andere virussen wordt gebruikt om de cel binnen te komen.

NWO Open Competitie ENW-M

M-subsidies zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Laatst gewijzigd:17 januari 2023 15:52