Over ons Faculty of Science and Engineering

Physics en Chemistry studente Marit Fiechter wint GUF-100-prijs

06 juli 2018

Tijdens de RUG Zomerceremonie op 6 juli jl. is Marit Fiechter uitgeroepen tot winnaar van de GUF-100-prijs en daarmee tot de beste student van de Faculty of Science and Engineering 2017-2018. Fiechter is bachelorstudent Physics en Chemistry. De jury verkoos haar uit drie FSE-studentes die afgelopen maart voor de prijs zijn genomineerd door de studenten en docenten van de faculteit.

De prijs bestaat uit een beurs voor studie of onderzoek ter waarde van €2.500 en wordt jaarlijks toegekend aan de meest excellente student van elke faculteit.

Indrukwekkende studieresultaten

Fiechter’s studieresultaten zijn ronduit indrukwekkend te noemen. Ze behaalde drie propedeuses summa cum laude (in Chemistry, Physics, en Astronomy). Haar gemiddelde cijfer is 9,48; ze behaalde 10 keer een 10 en al haar cijfers zijn een 8,5 of hoger. Daarnaast won ze verschillende prijzen op nationale en internationale wetenschappelijke wedstrijden waaronder de bronzen medaille op het International Chemistry Olympiad in Baku, Azerbaijan. In 2017 deed ze een onderzoeksstage bij de Astrochemistry-groep van prof.dr. Jes Jørgensen aan het Niels Bohr Institute in Kopenhagen. Daar analyseerde ze submillimeterwaarnemingen van een protoster. Ze is nu co-auteur van een paper over onderzoeksresultaten hiervan.

Marit Fiechter ontvangt de GUF-100-prijs van de Rector Magnificus
Genomineerd door studenten en docenten

Marit Fiechter is gekozen uit de kandidaten die studenten en docenten van de faculteit in maart hebben genomineerd. Toen zijn in totaal 28 studenten genomineerd waarvan de facultaire jury drie genomineerden heeft voorgedragen aan de GUF-100-jury.

Zomerceremonie RUG

De GUF-100-prijzen zijn uitgereikt tijdens de Zomerceremonie van de Rijksuniversiteit Groningen. Op deze jaarlijkse plechtigheid, waarmee het academisch jaar wordt afgesloten, worden talentvolle studenten en onderzoekers voor het voetlicht gezet. Naast de winnaars van de GUF-100-prijzen, wordt de winnaar van de Gratamaprijs, de winnaar van de Wierenga Rengerink Dissertatie Award , en de internationale alumni ambassadeurs voor het komende jaar bekend gemaakt.

Laatst gewijzigd:07 augustus 2020 11:47