Over ons Faculty of Science and Engineering

MAVA Doñana fellowship voor dr. Vansteelant

20 april 2022

Op 1 april 2022 startte dr. Wouter Vansteelant een driejarige MAVA-Doñana-Spoonbill fel lowship bij het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES). Hi j gaat samenwerken met prof. dr. Theunis Piersma, bekleder van de Rudi Drent leerstoel in Global Flyway Ecology. Vansteelant gaat na hoe de beschermde maar bedreigde wetlands van Doñana, de delta van de Guidalquivir bij Sevilla in Spanje, verbonden zijn met de rest van de wereld via de migraties van lepelaars en grutto's. Die twee soorten worden al lang intensief bestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, het NIOZ en de Universiteit van Amsterdam.

Lepelaars en grutto's zullen ons informeren over de verandering in het gebruik van de verschillende delen van de Doñana door dergelijke watervogels, nu dit Werelderfgoed opdroogt. Het opdrogen gebeurt niet door klimaatverandering, maar door overmatig gebruik van grondwater door een intensieve landbouwindustrie.

Laatst gewijzigd:20 april 2022 16:22