Over ons Faculty of Science and Engineering

Masterstudent Energy and Environmental Sciences Lotte Top wint Rachel Carson Afstudeerprijs 2023

31 mei 2023

Lotte Top, masterstudent Energy and Environmental Sciences , heeft de Rachel Carson Afstudeerprijs 2023 gewonnen. Dit is een landelijke prijs voor de beste scriptie op een milieugerelateerd onderwerp, met een categorie voor wo-studenten en een voor hbo-studenten. De prijs wordt georganiseerd door de Vereniging Voor Milieukundigen ( VVM ). Met deze prijs wil de VVM het afstudeerwerk van studenten op het gebied van milieu en duurzaamheid onder de aandacht brengen.

Lotte Top

De scriptie van Lotte Top ‘An energy systems model for optimizing and analysis multi-energy projects’ gaat over de ontwikkeling van een analysetool op maat die de samenstelling en levensvatbaarheid van een specifiek energiehubproject kan bepalen. Ze hanteerde een stapsgewijze aanpak, beginnend met de vereisten, op basis van interviews. De tweede stap was een systeemanalyse, voortgezet door de definitie van een conceptueel model, gevolgd door de implementatie in de programmeertaal Python. Ten slotte is het model getoetst met een casus van een crematorium. Lotte schreef haar scriptie als onderdeel van haar stage bij Summit Engineering.

Vooral de stapsgewijze aanpak overtuigde de jury dat Lottes proefschrift de terechte winnaar was.

Over Rachel Carson

De Afstudeerprijs is vernoemd naar Rachel Carson, de auteur van het boek ‘Silent Spring’. Ongeveer vijftig jaar geleden markeerde dit boek het begin van een brede publieke bewustwording van de wereldwijde milieuproblematiek.

Laatst gewijzigd:14 juni 2023 16:35