Over ons Faculty of Science and Engineering

Jacquelien Scherpen wint Prins Friso Ingenieursprijs 2023

16 maart 2023

Prof.dr.ir. Jacquelien Scherpen, Director of Engineering aan de Faculty of Science and Engineering (RUG), is door de vakjury uitgeroepen tot Ingenieur van het Jaar 2023. Zij ontving de Prins Friso Ingenieursprijs 2023 gisteren, 15 maart, in bijzijn van prinses Beatrix. Scherpen was een van de drie finalisten voor de prijs, die dit jaar allen vrouw waren. De bekendmaking en prijsuitreiking door het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) vond plaats bij Boskalis in Papendrecht.

"Het is een hele mooie erkenning, ook voor onze inspanningen in Groningen om techniek op de kaart te zetten", aldus Scherpen. "Als ingenieur sta je aan de basis van de maatschappelijke uitdagingen en die pak je in teamverband aan met andere vakgebieden. Dat is het bijzondere aan de RUG; we zijn een brede, algemene universiteit waar je ook, al heel lang, techniek kunt studeren. Ik hoop dat het aankomende studenten over de streep trekt en in het bijzonder ook extra motivatie geeft voor vrouwen om techniek te gaan studeren en in de techniek te blijven!"

Jacquelien Scherpen is directeur van het Groningen Engineering Center en hoogleraar Regeltechniek aan het Engineering and Technology Institute Groningen, Rijksuniversiteit Groningen. In 2020 werd ze door het internationale IEEE, the Institute of Electrical and Electronics Engineers, benoemd tot Fellow.

Intensief samenwerken met bedrijven en nieuwe opleidingen

De jury prijst prof.dr.ir. Jacquelien Scherpen voor haar veelzijdigheid die ze koppelt aan inhoudelijke diepgang. Aan de Groningse universiteit is Scherpen een drijvende kracht achter het versterken en verbreden van het engineering-onderzoek en onderwijs. Ze werkt intensief samen met bedrijven en zet ook nieuwe opleidingen op. Als Director of Engineering van de betafaculteit is zij mede-verantwoordelijk voor de ingenieursopleiding van de RUG en uitbreiding daarvan. Zo startte in 2019 de master Mechanical Engineering (werktuigbouwkunde). De jury: ‘Tegelijk zet ze zich ook in voor de zichtbaarheid van techniek in het algemeen, onder meer door jongeren te enthousiasmeren voor het vak van ingenieur en genderstereotyperingen ten aanzien van vrouwelijke ingenieurs te doorbreken. Alles bij elkaar maakt dit haar tot een rolmodel voor nieuwe generaties ingenieurs.

Jacquelien Scherpen (links) is Ingenieur van het Jaar 2023. Naast haar prinses Beatrix, beschermvrouwe van KIVI.

Vernoemd naar prins Friso

Dit was de negende editie van de Prins Friso Ingenieursprijs, die het KIVI jaarlijks uitreikt. Voor de prijs komen ingenieurs in aanmerking die zich in hun werk onderscheiden in de vier competenties: expertise, innoverend vermogen, ondernemerschap en maatschappelijke impact. De prijs is vernoemd naar prins Friso, die ingenieur Luchtvaart- en Ruimtetechniek en lid van KIVI was. De winnaar van de prijs mag zich Ingenieur van het Jaar noemen. Nog niet eerder waren er alleen vrouwen onder de finalisten. Daarnaast werden ook een publieksprijs en de KIVI Engineering Student Team Award uitgereikt.

Laatst gewijzigd:16 maart 2023 15:12