Over ons Faculty of Science and Engineering

IEEE Robert E. Newnham Ferroelectrics Award voor prof. dr. Beatriz Noheda

29 juli 2020

Prof. dr. Beatrix Noheda van het Zernike Institute for Advanced Materials ( ZIAM ) heeft de prestigieuze Robert E. Newnham Ferroelectrics Award gewonnen. De prijs werd uitgereikt tijdens de online IEEE-IFCS-ISAF-conferentie. Noheda was genomineerd voor deze prijs vanwege ‘haar uitstekende bijdragen aan het begrip van de gigantische piëzo-elektriciteit in loodzirkonaattitanaat en ferro-elektrische relaxoren, gebaseerd op haar ontdekking van hun lage symmetrie fasen’. Zij ontvangt een plaquette met certificaat en een bedrag van 2000 dollar.

bekendmaking van de winnaar tijdens de online conferentie

Noheda is professor binnen de onderzoeksgroep ‘Nanostructures of Functional Oxides’ van het Zernike Insitute for Advanced Materials. Haar expertise ligt op het vlak van dunne lagen van functionele oxiden, ferro-elektrische en piëzo-elektrische materialen, (synchrotron) röntgen-diffractie, nanodomeinen en functionele domain walls. Ze is ook de oprichtend directeur van het nieuwe onderzoekscentrum CogniGron, dat materialen (inclusief ferro-elektronica) wil gebruiken als nieuw geheugen en logica elementen in energiezuinige op de hersnen geïnspireerde computing.

De Robert E. Newnham Ferroelectrics Award van het Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) is een erkenning voor uitmuntende onderzoekers op het gebied van diëlektrische, piëzo-elektrische en ferro-materialen die hebben bijgedragen aan het begrip van structuur-eigenschap relaties. De prijs kan in elke fase van de carrière worden uitgereikt, voor één opvallende bijdrage of voor de algehele bijdrage aan het onderzoeksveld. De prijs is vernoemd naar Robert E. Newnham vanwege zijn leidende rol in het begrijpen van de relaties tussen structuur en eigenschappen van materialen en om hem te eren als wetenschapper.

Laatst gewijzigd:29 juli 2020 13:56