Over ons Faculty of Science and Engineering

Feestelijke opening Programma Donkerte van het Waddengebied op lichtste dag van het jaar

Programma voor beleving en versterking van de duisternis
25 juni 2020

Op 21 juni, de langste dag van het jaar, vond online de aftrap plaats van ‘De Donkerte van het Waddengebied’. Een programma om bewoners, recreanten en toeristen de duisternis van het Waddengebied te laten ervaren en nieuwe toeristen naar de Waddenkust te trekken. Het programma is een initiatief van de Natuur en Milieufederaties van Friesland, Groningen en Noord-Holland, de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer.

Tijdens het online event presenteerden de initiatiefnemers verschillende projecten die de beleving en het behoud van duisternis in het Waddengebied moeten stimuleren aan ongeveer 50 aanwezigen. Via een virtuele planetariumshow konden zij de lichtvervuiling vanuit de ruimte met eigen ogen zien.

Hele Waddenkust

Het vierjarige programma gaat de ontwikkeling van duurzaam toerisme in de Waddenregio stimuleren en richt zich zowel op toeristen als op lokale bewoners en ondernemers. Het beslaat de hele Waddenkust van Den Oever tot aan de Eemshaven in Groningen, inclusief de Waddeneilanden Schiermonnikoog en Terschelling, waar je nu al de duisternis van de Wadden goed kunt beleven.

Binnen het programma zijn er projecten om de nachtnatuur te versterken, zoals onder meer ‘Wad een Nachtleven’ in De Waadhoeke. Dit project richt zich op verbetering van leefomstandigheden voor nachtflora en -fauna en het behoud van donkerte en herstel van biodiversiteit in het waddengebied. Bewustwording van het belang van duisternis bij inwoners en toeristen is ook onderdeel van dit programma. Verder zijn er projecten om de nacht te beleven, bijvoorbeeld met de expositie ‘op pad door nacht en dag’ bij het Wieringer Eilandmuseum, sterrenkijkavonden in de nieuwe sterrenwacht die momenteel in aanbouw is en nachtwandelingen bij Dark Sky Park Lauwersmeer en de Nacht van het Wad boordevol leuke activiteiten.

Duisternis langs de Waddenkust: zelfs de Melkweg is hier zichtbaar, als een lichte band | Foto Rutger Bus
Nachtalmanak

Ook zijn er projecten om bewustwording, kennis en beleving van de duisternis en nachtflora en –fauna in het Waddengebied te stimuleren en ondersteunen. Er wordt bijvoorbeeld door de RUG gewerkt aan een duisternis meetnetwerk, met lichtmeters op geselecteerde vaste plekken in het Waddengebied die zorgen voor continue monitoring, en een mobiel netwerk met behulp van uitleenbare meetapparatuur. Ook komt er een Nachtalmanak van alle nachtlocaties en -activiteiten, het opleiden van natuurgidsen om nachtexcursies te begeleiden en het ontwikkelen van producten met en voor lokale toeristische ondernemers.

Deelnemers

Naast de eerder genoemde partijen worden lokaal een groot aantal organisaties en ondernemers betrokken en gestimuleerd mee te doen. Het overkoepelende doel is om het donker van het Waddengebied te promoten in aanvulling op initiatieven voortvloeiend uit de intentieverklaring Dark Sky Werelderfgoed Waddenzee uit 2016.

Zie ook: 1,5 miljoen euro voor ‘De Donkerte van het Waddengebied'

Laatst gewijzigd:30 juni 2020 10:37