Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

1,5 miljoen euro voor ‘De Donkerte van het Waddengebied’

Programma voor beleving en versterking van de duisternis
01 april 2020

Het Waddenfonds draagt 1,5 miljoen euro bij aan het project De Donkerte van het Waddengebied. Dit project van de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de Natuur- en Milieufederaties van Friesland en Groningen, wil met de beleving van de duisternis duurzaam toerisme in het hele Waddengebied stimuleren. De totale kosten van dit project bedragen ruim 3 miljoen euro.

Lichtvervuiling neemt in Nederland steeds meer toe. Als er niets gebeurt, is over 25 jaar nergens in Europa de Melkweg nog te zien. Een plek waar je het donker nog echt kan ervaren is het Werelderfgoed Waddenzee. Om die ervaring te versterken en nieuwe rustzoekende toeristen naar de waddenkust te trekken, slaan Science LinX, het Kapteyn Instituut en GELIFES van de RUG, samen met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de Natuur- en Milieufederaties van de Waddenprovincies, de handen ineen om nieuwe ervaringen te bieden waarbij duisternis de hoofdrol speelt. Met die beleving van de donkerte willen ze duurzaam toerisme stimuleren. Daarnaast worden lokale organisaties en ondernemers betrokken en gestimuleerd mee te doen.

Donkerte meten en beleven

Om deze ambitie te verwezenlijken worden het hele jaar activiteiten georganiseerd op het vasteland en de eilanden in het Waddengebied van Groningen, Friesland en Noord-Holland. In Groningen is het Dark Sky Park Lauwersmeer het centrum van de duisternisactiviteiten. Juist omdat dit de donkerste plek op het vasteland van Nederland is, wordt hier momenteel ook een sterrenwacht gebouwd. Hoe donker het precies is, zal blijken uit metingen waaraan bezoekers bijdragen, bijvoorbeeld met stertellingen en duisternismeters. Dit wordt gekoppeld aan biologisch onderzoek naar de invloed van donkerte op het leven van dieren en planten. Onder de noemer Nacht van het Wad vinden er allerlei nachtactiviteiten plaats: sterrenkijkavonden, nachtwandelingen en -waddenexcursies, diners bij kaarslicht, nachtmuziek, lezingen en workshops. Nacht van het Wad vindt vier keer per jaar plaats rond astronomisch herkenbare nachten.

Bewustwording lichtvervuiling

Al deze activiteiten zullen nieuwe nachtelijke bezoekers naar het waddengebied trekken. Op die manier willen de initiatiefnemers met het project ‘Donkerte van het Waddengebied’ de bewustwording over de noodzaak van het behoud van de duisternis vergroten. Verder is het de bedoeling recreatieondernemers te stimuleren hun eigen verlichting duurzamer te maken, en donkerte uit te dragen als kernkwaliteit van het waddengebied.

Stersporen tijdens de nacht op Ameland, met het vliegpad van een helikopter op de voorgrond. (Foto door Johan van der Wielen)
Laatst gewijzigd:30 april 2020 16:59