Over ons Faculty of Science and Engineering

Debuterend Gronings solar team wordt vierde in Bridgestone Solar race

17 oktober 2019

Het Groningse Top Dutch Solar Racing team is als vierde geëindigd bij de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Een ongekende prestatie van het debuterende team! Samen hebben studenten van de Hanzehogeschool, RUG. Friesland College en Noorderpoort 2,5 jaar lang keihard gewerkt om tot dit geweldige resultaat te komen.

Zondag 13 oktober mocht het Top Dutch team vanaf pole position starten bij de start in Darwin. Daarna volgden een aantal spannende racedagen. De zonnecelauto Green Lightning bleek het geweldig te doen. Een zandstorm werd overleefd en vandaag bereikte de auto als vierde de finish in Adelaide. Het Agoria Solar Team uit België werd eerste, gevolgd door het Tokai University Solar Car Team uit Japan en het University of Michigan Solar Car Team uit de Verenigde staten.

Twee Nederlandse uitvallers

Door de zandstorm tijdens één van de racedagen crashte de auto van team Twente. Helaas konden zij niet verder rijden en ging de koppositie verloren. Daarna ging het team uit Delft aan de leiding, maar met nog maar 250 kilometer te gaan vloog de auto in brand en vielen ook zij helaas uit. Het Groningse Top Dutch team is hiermee het enige Nederlandse team in de Challenger klasse dat de finish in Zuid-Australië heelhuids heeft gehaald.

Top Dutch Solar Team in Adelaide
Laatst gewijzigd:05 november 2019 11:45