Over ons Faculty of Science and Engineering

Consortium met Laura Govers wint aanbesteding van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor opschaling zeegrasherstel

26 oktober 2022

Dr. Laura Govers van het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES) is hoofdonderzoeker in een consortium dat een aanbesteding heeft gewonnen gefinancierd door het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het consortium zal zich richten op een project met als doel het herstel van droogvallend zeegras (litoraal) en ondergedoken zeegras (sublitoraal) in Nederland te bevorderen. Govers zal het voortouw nemen bij het uitvoeren van pilot-veldexperimenten in combinatie met modelstudies. Voor dit project wordt in totaal 4,2 miljoen euro beschikbaar gesteld en de Rijksuniversiteit Groningen ontvangt 940.000 euro voor haar wetenschappelijke bijdrage. Het consortium bestaat uit partners van de Rijksuniversiteit Groningen, Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs B.V., Fieldwork Company B.V. en Altenburg & Wymenga.

Het Nederlandse kustlandschap is sterk gewijzigd door menselijke activiteiten, waardoor het functioneren van de kustecosystemen is veranderd. Zeegrasherstel is momenteel aangewezen als benadering voor verbeteren van het herstel van de biodiversiteit en het verbeteren van de multifunctionaliteit van ecosystemen. In het Nederlandse deel van de Waddenzee is droogvallend zeegras grotendeels verdwenen. Recente onderzoeksprojecten zijn er (sinds 2018) echter in geslaagd om op één locatie in de Nederlandse Waddenzee een grootschalige zeegraspopulatie te vestigen. Voortbouwend op dit succes zal het huidige project onderzoeken hoe deze successen kunnen worden herhaald op andere geschikte locaties in de Nederlandse Waddenzee. Naast de Waddenzee richt dit project zich ook op zeegrasherstel in de Nederlandse Delta (Grevelingen, Veerse Meer).

onderzoek naar zeegrasherstel
Laatst gewijzigd:04 augustus 2023 14:11