Over ons Faculty of Science and Engineering

Een terugblik op Frits Zernike's jubileum

06 november 2023

Afgelopen vrijdag, 3 november 2023, vierde de Rijksuniversiteit Groningen het platina jubileum ( 70 jaar ) van Frits Zernike’s Nobelprijs voor Natuurkunde. Zernike's uitvinding van de fasecontrastmicroscoop blijft tot op de dag van vandaag van grote betekenis voor de geneeskunde en de biologische wetenschappen omdat deze microscoop het mogelijk maakte levende cellen te bestuderen.

Om Zernike te herdenken werden een succesvol symposium en een openbare lezing gehouden. Veel sprekers uit de praktijk en uit verschillende domeinen van de academische wereld  namen deel aan het jubileum.

Hoogtepunten

Een hoogtepunt van de dag was Frits - de kleinzoon van Zernike - die verhalen deelde over zijn naamgenoot en grootvader. De sprekers namen de bijna 150 gasten mee in de geschiedenis en het erfgoed van Frits' nalatenschap.

Demissionair minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf was bij het avondprogramma aanwezig en hield een indrukwekkende toespraak om de uitvinding van Zernike te herdenken. U kunt die hier lezen.

Voor het eerst in lange tijd organiseerde de Faculty of Science and Engineering weer een plenair evenement waarbij alle alumni van de faculteit welkom waren. Het publiek van wetenschappers en alumni kreeg de kans om meer te leren over Zernike en om te netwerken.

Prof. dr. Ben Feringa - Nobelprijswinnaar Scheikunde 2016 - verscheen ook online om het jubileum te vieren.

Microscopiedag

Op zaterdag, 4 november, kon het publiek 70 verschillende instellingen of openbare gebouwen in de hele provincie Groningen bezoeken en zelf een microscoop gebruiken. Musea, bibliotheken, molens en meer waren uitgerust met een microscoop voor deze speciale gelegenheid ter ere van Zernike's platina jubileum. Bezoekers konden kennismaken met de schoonheid van microscopie door mooie dingen uit te proberen en te ontdekken door de lens.

In de pers (paywall)

De campus in Groningen is naar hem vernoemd. Maar wie was Frits Zernike eigenlijk? - Dagblad van het Noorden, 5 november

Kleinzoon Frits schenkt microscoop van opa Frits Zernike aan RUG - RTV Noord, 3 november

Laatst gewijzigd:07 november 2023 10:01