Over ons Faculty of Science and Engineering

Biografie J.C. Kapteyn nu ook in het Nederlands

13 april 2016
Nederlandstalige biografie door prof.dr. Piet van der Kruit

Vanaf 18 april 2016 is de Nederlandse versie verkrijgbaar van de biografie van Jacobus Cornelius Kapteyn, een van de bekendste en invloedrijkste sterrenkundigen van Nederland. Het boek, getiteld ‘De inrichting van de hemel’ is geschreven door Piet van der Kruit, astronoom en hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen tot 2009. Van der Kruit heeft jaren lang Kapteyns correspondentie, vergaderverslagen en publicaties verzameld en bestudeerd. Het boek geeft dan ook goed inzicht in Kapteyns carrière en karakter. De Engelstalige biografie

Kapteyn (1851-1922) speelde een belangrijke rol in de vroege professionele sterrenkunde omdat data al snel te omvangrijk werden om nog gehanteerd te kunnen worden. In de astronomische wereld dwong J.C. Kapteyn respect af door in zeven jaar tijd de posities en helderheid van 454.875 gefotografeerde sterren te meten. Verder ontwierp Kapteyn in 1904 een plan om het internationale onderzoek beter op elkaar af te stemmen, het Plan of Selected Areas. Bovendien was hij de grondlegger van de internationaal befaamde Nederlandse School van de astronomie van de Melkweg en in 1913 ontving Kapteyn de Bruce Medal, de hoogste internationale onderscheiding voor astronomen.

De Nederlandstalige biografie ‘De inrichting van de hemel’ verschijnt op 18 april bij Amsterdam University Press
(zie nl.aup.nl/books/9789462980426-de-inrichting-van-de-hemel.html).

In januari 2015 verscheen reeds de Engelstalige biografie van Piet van der Kruit, getiteld 'Born investigator of the Heavens'.

Meer informatie over Jacobus Cornelius Kapteyn

Laatst gewijzigd:07 augustus 2020 11:46