Over ons Faculteit Wijsbegeerte Organisatie Nieuws & Agenda Nieuws

Nieuwsarchief: 2020

Hier vindt u alle nieuwsberichten van de Faculteit Wijsbegeerte uit het kalenderjaar 2020.

Jan Brouwer Scriptieprijs voor Ruth Kleczewski
Geplaatst op:01 december 2020

Ruth Kleczewski heeft de Jan Brouwer scriptieprijs 2020 in de categorie Filosofie gewonnen. De prijs wordt elk jaar uitgereikt aan de beste masterscripties in acht categorieën van de sociale en geesteswetenschappen door de Koninklijke Hollandse Maatschappij voor Wetenschappen (KHMW).

Sjoerd Griffioen promoveert cum laude op Duitse secularisatiedebat
Geplaatst op:05 oktober 2020

Op donderdag 1 oktober verdedigde Sjoerd Griffioen zijn proefschrift, getiteld Contested Modernity: Karl Löwith, Hans Blumenberg and Carl Schmitt and the German Secularization Debate. Hij ontving zijn promotiebul met het predicaat cum laude.

Ethisch kader voor rechtvaardige wereldwijde verdeling van COVID-19 vaccin
Geplaatst op:04 september 2020

Filosofe Lisa Herzog, adjunct hoogleraar bij de Faculteit Wijsbegeerte, maakt deel uit van het internationale onderzoeksteam dat het artikel An ethical framework for global vaccine allocation schreef , gepubiceerd op 3 september in Science . Het team, onder leiding van de Amerikaans oncoloog en bioethicus Ezekiel J. Emanuel, heeft onderzocht hoe een vaccin zo rechtvaardig mogelijk wereldwijd verdeeld kan worden.

Spinozapremie voor Pauline Kleingeld
Geplaatst op:19 juni 2020

NWO heeft de Spinozapremie 2020 toegekend aan Pauline Kleingeld, hoogleraar Ethiek en haar geschiedenis in Groningen.

University of Groningen Press publishes first open access scholarly book
Geplaatst op:07 april 2020

UGP publishes first academic open access book. First English translation of Achenwall's Prolegomena iuris naturalis published open access. Editor: Pauline Kleingeld, translator: Corinna Vermeulen

Frank Hindriks benoemd tot lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen
Geplaatst op:13 februari 2020

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) heeft Frank Hindriks benoemd als nieuw lid.