Over ons Faculteit Wijsbegeerte Organisatie Nieuws & Agenda Nieuws

Jan Brouwer Scriptieprijs voor Ruth Kleczewski

01 december 2020

Met veel plezier kondigen we aan dat Ruth Kleczewski de Jan Brouwer Scriptieprijs in de categorie Filosofie heeft gewonnen. De prijs wordt elk jaar uitgereikt aan de beste masterscripties in acht categorieën van de sociale en geesteswetenschappen door de Koninklijke Hollandse Maatschappij voor Wetenschappen (KHMW). Ruth is afgelopen zomer cum laude afgestudeerd van onze onderzoeksmaster.

Ruth Kleczewski

Racisme in Nederland beter begrijpen

De winnende scriptie ‘ Tolerant or Racist? Using Epistemology of Ignorance to make sense of Dutch Racism ’ werd begeleid door Charlotte Knowles en Silvia Mazzini. Deze scriptie maakt gebruik van de aanwezige Noord-Amerikaanse filosofische kennis op het gebied van de Epistemology of Ignorance en Critical Race Studies en zet die op een nieuwe manier in om racisme in Nederland beter te begrijpen. Kleczewski betoogt, dat de Amerikaanse analyses niet simpelweg naar de Europese context kunnen worden getransplanteerd, maar dat we in plaats daarvan aandacht zouden moeten besteden aan onze eigen sociale, culturele en historische context om racisme in Nederland beter te begrijpen en het probleem uiteindelijk beter te kunnen aanpakken. We zouden daarbij speciale aandacht moeten hebben voor het begrip tolerantie en zijn centrale plaats in de Nederlandse identiteit.

An important piece of scholarship

Een citaat uit de nominatiebrief, geschreven door Charlotte Knowles:

The thesis is extremely well crafted, very readable, and demonstrates an aptitude for both analytic and applied philosophical thinking. In addition to its philosophical merits, the thesis displays a clear understanding of the historical background of colonialism and the way in which it informs the current social, political and cultural moment. It is an important piece of scholarship that is timely, socially and politically engaged, as well as philosophically astute.

Uitreiking

De prijsuitreiking zal plaatsvinden op 11 februari 2021 op het hoofdkantoor van de KMHW, het Hodshonhuis in Haarlem, of, afhankelijk van de geldende coronamaatregelen van dat moment, in digitale vorm.

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Wijsbegeerte.

Laatst gewijzigd:17 augustus 2023 12:43