Over ons Faculteit Wijsbegeerte Organisatie Nieuws & Agenda Nieuws

Sjoerd Griffioen promoveert cum laude op Duitse secularisatiedebat

05 oktober 2020

Op donderdag 1 oktober verdedigde Sjoerd Griffioen zijn proefschrift, getiteld Contested Modernity: Karl Löwith, Hans Blumenberg and Carl Schmitt and the German Secularization Debate. Hij ontving zijn promotiebul met het predicaat cum laude.

In zijn proefschrift analyseert Griffioen het naoorlogse debat in Duitsland over secularisatie. Staan moderniteit en religie tegenover elkaar of is de moderne cultuur schatplichtig aan religie? De oorlog had de vraag nog urgenter gemaakt: was de Holocaust een uitvloeisel van een doorgeslagen modernisering? Deze schaduw hangt niet meer boven het hedendaagse secularisatiedebat, maar dit betekent niet dat het debat aan enig belang en actualiteit heeft ingeboet, zoals de opkomst van populisme, de multiculturele samenleving met al haar uitdagingen en zovele andere ontwikkelingen laten zien. Griffioens proefschrift is daarom niet alleen historisch, maar ook filosofisch van grote betekenis.

Toekomstig standaardwerk

De leden van de promotiecommissie prezen de zeer hoge kwaliteit van het proefschrift: ‘Dit kan een standaardwerk worden in de discussies rond secularisatie en post-secularisatie’, behorend tot ‘de allerbeste en meest diepgravende teksten over dit onderwerp’. Een andere referent schreef: ‘an impressive piece of high-carat scholarship, (…) destined to become an important reference work on the German secularization debate for years to come’. En nog een andere referent schreef: ‘It is the successful combination of historical reconstruction and philosophical methodology that place this work among the most excellent and thoughtful studies I have seen in a long time’.

Contested Modernity (cover proefschrift)

Profielpagina Sjoerd Griffioen

Samenvatting van het proefschrift Contested Modernity

Compleet proefschrift Contested Modernity

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Wijsbegeerte.

Laatst gewijzigd:17 augustus 2023 12:43