Een decennium praktische en wetenschappelijke klantinzichten: RUGCIC viert tienjarig bestaan
Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen ( RUGCIC ) bestaat tien jaar en viert dat op 30 november met een lustrumseminar rond wetenschappelijke doorbraken en de nieuwste praktische klantinzichten van onder meer NS, Wehkamp, Achmea en KLM. Daarnaast komt internationaal topspreker prof. dr. Bernd Schmitt van de Colombia Business School uit New York zijn visie geven over de komende ontwikkelingen in het vakgebied.
In het wetenschappelijk onderzoek naar klantinzichten draait het om vraagstukken als: Hoe kan je als bedrijf voorspellen dat klanten naar andere bedrijven overstappen? Hoe reageren klanten op het afschaffen van een catalogus? Zorgen likes op sociale media echt voor meer verkopen?
Tien jaar RUGCIC
“Een brug slaan tussen wetenschappelijke kennis over klanten en de bedrijfspraktijk,” vertelt prof. dr. Peter Verhoef, oprichter van RUGCIC, “dat was het doel van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen toen het Customer Insights Center ruim tien jaar geleden werd opgericht". Onderzoeksdirecteur prof. dr. Jaap Wieringa vult aan: “Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een succesvol en gewaardeerd expertisecentrum: in zo’n 200 wetenschappelijke publicaties delen de experts doorbraken op het gebied van klantinzichten. Veelal dankzij de samenwerking met een dertigtal grote bedrijven die het onderzoek sponsoren en waarmee we samen onderzoek doen.”
Naast de wetenschappelijke publicaties heeft RUGCIC 32 actuele thematische rapporten uitgebracht, gericht op marketingmanagers, en waren er 24 seminars; de 25e is op 30 november aanstaande, het lustrumseminar. Directeur dr. Jelle Bouma is trots op de resultaten: “Uit ons eigen klantonderzoek blijkt dat onze klanten alle belangrijke activiteiten van ons kenniscentrum over de laatste tien jaar zeer hebben gewaardeerd.”
(Nieuwe) opleidingen voor professionals
Veel baanbrekende wetenschappelijke inzichten van RUGCIC komen terecht in opleidingen voor professionals in samenwerking met de University of Groningen Business School(UGBS). Zo wordt de opleiding Impactvolle Marketinganalist, een 12-daagse deeltijdopleiding, al 10 jaar lang elk jaar aangeboden. Deze opleiding leert deelnemers om vanuit klantdata betere marketinginzichten te ontwikkelen binnen hun organisatie. Nieuw is de opleiding Customer Experience Management, die in april 2018 start. Dit is een 6-daagse opleiding voor CX-managers die meer grip willen krijgen op klantervaringen, Journey Mapping en de omnichannel gedachte. Daarnaast verzorgen RUGCIC en UGBS samen ‘in-company’ trainingen bij bedrijven.
Lustrumseminar 30 november
Ook het lustrumseminar draait om het bij elkaar brengen van theorie en praktijk. Sprekers zijn hoogleraren aangevuld met ervaringsdeskundigen van loyale bedrijfsleden van RUGCIC, zoals Wehkamp, NS, KLM en Achmea. De nadruk zal liggen op nieuwe ontwikkeling zoals digitale transformatie, Internet of Things en Big Data in de lezingen van o.a. prof. dr. Werner Reinartz en prof. dr. Berndt Schmitt. De dag wordt afgesloten met een netwerkborrel en een diner. Geïnteresseerden zijn van harte welkom het lustrumseminar bij te wonen op 30 november in Kasteel de Vanenburg in Putten. Voor aanmelden en informatie over het programma: Seminars.
Noot voor de pers
-voor enkele journalisten is een perskaart beschikbaar
-Meer informatie: dr. Jelle Bouma, directeur RUGCIC, cic rug.nl, tel. 050 36 33686
Laatst gewijzigd: | 31 januari 2023 12:25 |
Meer nieuws
-
29 april 2024
Koninklijke onderscheiding voor Gerard van den Berg
Professor Gerard van den Berg is benoemd tot Officier in de Orde van Orange-Nassau. Hij ontving de onderscheiding van burgemeester Koen Schuiling in het Stadhuis van de gemeente Groningen.
-
29 april 2024
Guido Berends and Hylke Dijkstra win FEB Research Awards 2023
The awards for best PhD thesis and best graduate of the research master were presented at the annual PhD conference held on April 18. Guido Berends won the Best PhD Thesis Award 2023 and Hylke Dijkstra won the Research Master Graduate Award 2023.
-
25 april 2024
Lineke Sneller appointed as Professor of Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing
The Faculty of Economics and Business (FEB) is pleased to announce that as of 1 May, professor Lineke Sneller will be appointed as Professor Practice of Digitalization & AI in Accounting and Auditing. The chair is situated within the department of...