Skip to ContentSkip to Navigation

Customer Insights Center (RUGCIC)

Faculty of Economics and Business
Customer Insights Center (RUGCIC) Meetings

Seminars (open inschrijving)

De seminars van het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen zijn inmiddels een toonaangevend begrip. Herinner jij je het speciale VIP gevoel nog op het seminar over Customer Experience? En de passende sfeer van die middag over Privacy? Of de spanning met tromgeroffel bij de uitreiking van onze awards? En wil jij zelf ook (weer) iets nieuws ervaren als klant?

Dinsdagmiddag 27 oktober 2020 Artificial Intelligence: Van theorie naar praktrijk Schrijf je nu in!

Voor al onze meetings volgen wij het up-to-date Coronaprotocol dat via deze link wordt aangegeven.

Seminar van het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC)
Voel je welkom...

Ben jij hier ook weer bij?

Datum

27 oktober 2020

Wij doen ons uiterste best om het seminar weer live te organiseren in een veilige omgeving en we volgen hier de richtlijnen van de overheid en RuG. Hierdoor hebben wij momenteel een beperkte zaalcapaciteit van 60 mensen, dus wees er snel bij. Zodra we het maximum aantal inschrijvingen hebben bereikt, zullen we de inschrijvingen sluiten. Mocht het wegens Corona onverhoopt niet offline kunnen, dan worden alle inschrijvers op de hoogte gebracht en dan ontvangen zij een link.

Inschrijven

Vroegtijdig inschrijven wordt aangeraden vanwege de beperkte zaalcapaciteit. Ben jij er ook weer bij?

>> Schrijf je hier in voor het eerstvolgende seminar met dit formulier.

Niet-leden betalen €1500,- excl. BTW per persoon; alle klantgerelateerde medewerkers van RUGCIC bedrijfsleden kunnen onbeperkt GRATIS deelnemen; partnerorganisaties (zie lid van) kennen een gereduceerd tarief.

Thema

Organisaties beseffen zich dat ze met Artificial Intelligence (AI) aan de slag moeten, maar door de veelheid aan technieken en toepassingen, is het moeilijk te weten waar de organisatie kan starten. Daarom willen we tijdens dit seminar heldere kaders en suggesties geven zodat een organisatie zich comfortabel voelt om met AI aan de slag te gaan. Van theorie naar praktijk.

Gestart wordt vanuit de nieuwste wetenschappelijke inzichten, gevolgd door lezingen van vergevorderde bedrijven die AI toepassen en een kijkje in de keuken geven. De sprekers tijdens dit seminar zijn:

  • Jaap Wieringa (RUGCIC) : AI, van theorie naar praktijk: wat weten we inmiddels?
  • Abhi Bhattacharya (RUGCIC): De kracht van een toolkit voor tekst analytics en NLP laten zien om hiermee unieke management problemen op te lossen en nieuwe inzichten te genereren.
  • Martijn Swierstra (Brouwerij Martinus): Hoe hij een uniek Gronings bier heeft ontwikkeld samen met IBM’s Watson.
  • Slimmer AI: Laat een groot aantal voorbeelden zien hoe hij AI heeft toegepast zoals het voorspellen van de populariteit van artiesten, het vinden van verborgen vacatures, het besparen van energie en het voorkomen witwaspraktijken. Ook gaat hij in op de klantgerichte Labs aanpassing om nieuwe voordelen van AI te ontdekken.

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC) brengt wetenschappelijke kennis over klanten samen met de praktijk van toonaangevende bedrijven. Gestart wordt vanuit de nieuwste wetenschappelijke inzichten, gevolgd door lezingen van vergevorderde bedrijven die dit toepassen en ons een kijkje in de keuken gunnen.

Agenda (kan nog wijzigen)

13.00 Ontvangst met koffie

13.30 Wetenschappelijke inzichten

15.30 Pauze

16.00 Praktijkinzichten

18.00 Borrel met buffet

21.00 Einde

Locatie & Route

Kasteel de Vanenburg

Vanenburgerallee 13

Putten

(vlak boven Amersfoort, nabij de A28 en met een gratis pendelbusje vanaf het station)

Inschrijfprocedure

Inschrijvers (via het bijbehorende inschrijfformulier) ontvangen binnen twee weken een schriftelijke bevestiging met het thema en de datum van het evenement.

Wegens de overweldigende belangstelling bij eerdere evenementen behoudt de organisatie het recht om kaarten dynamisch te distribueren over de aanvragers. Daarbij kan het in sommige gevallen zo uitkomen dat keuzes moeten worden gemaakt op grond van de beperkte zaalcapaciteit. Door corona is de zaalcapaciteit beperkt, hierdoor kunnen wij gelimiteerd kaarten aanbieden. Zodra wij het maximum aantal inschrijvingen hebben behaald, zullen we de inschrijving sluiten. Wij vragen hiervoor begrip. Toegangskaarten worden verstrekt aan inschrijvers zolang de voorraad strekt.

Deelnemers ontvangen uiterlijk twee dagen van tevoren alle benodigde informatie, waaronder de definitieve agenda en de routebeschrijving. De dresscode-suggestie is business formal op al onze bijeenkomsten.

Eventuele journalisten van de pers wordt vriendelijk verzocht vooraf contact met ons op te nemen over de mogelijkheden van deelname en voor het houden van interviews met onze topsprekers uit wetenschap en praktijk.

Alle toekomstige activiteiten en prijzen worden steeds onder voorbehoud vermeld. In geval van wijzigingen worden reeds ingeschreven deelnemers voorafgaand op de hoogte gesteld.

Vragen, suggesties, of moeite met het inschrijfformulier? Neem gerust even contact met ons op.


Historisch overzicht van eerdere seminars

Eerdere RUGCIC seminars

14 mei 2020

Dynamic Digital Pricing: wat als we onze online prijzen optimaal aanpassen aan de klant?

Engelstalig online seminar
zonder evaluatiescores

14 november 2019

Nudging: met welke kleine clues verleid jij je klanten?

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,4
Beste spreker: M. Wilms Floet (9,5)

16 mei 2019

Online zoekgedrag: wat zijn de grote veranderingen?

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,6
Beste spreker: N. Peters (8,9)

8 november 2018

Attributie: welke contactkanalen leveren hoeveel inkomsten op?

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,9
Beste spreker: D. Griemink (9,2)

24 mei 2018

Customer Insights uit Machine Learning

Prof. dr. J.E. Wieringa, RUGCIC, dr. J. van Doorn, RUGCIC, dr. J.T. Bouma, RUGCIC, E. Volkers, Randstad, J. van Gesink, EDM, R. Stegmann, EDM.

Rapportcijfer van de deelnemers: 9,0
Beste spreker: J. Wieringa (9,3)

30 november 2017

Lustrum 10 jaar Customer Insights

Prof. dr. B. Schmitt, Columbia New York, Prof. dr. W. Reinartz, University Köln, J. Bosma, NS, E. Hoppen, Wehkamp.nl, Y. Wollerich, Achmea, H. Zijlstra, KLM, Dr. J.T. Bouma, RUGCIC, Prof. dr. P.C. Verhoef, RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, RUGCIC.

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,8
Beste spreker: W. Reinartz (9,2)

23 maart 2017

Customer Feedback Loop

Dr. J. van Doorn, RUGCIC, Dr. L. Lobschat, RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, RUGCIC, Dr. J.T. Bouma, RUGCIC, E. van der Harst, MetrixLab, M. Teerling, Eneco, B. Manintveld, Eneco

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,7
Beste sprekers: M. Teerling & B. Manintveld (9,4)

3 november 2016

Customer Experience (CX)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Oprichter RUGCIC, Dr. J.T. Bouma, Directeur RUGCIC, M. Schnorrer MSc., Pricewise, Drs. S. van Slooten, Altuition

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,7
Beste spreker: S. van Slooten (9,2)

31 maart 2016

Trends en ontwikkelingen in Mobile marketing

Prof. dr. X. Luo, Temple University, Dr. E. de Haan, Goethe University / RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, Research Directeur RUGCIC, H. Lubbers, RMC / CityTraffic, E. de Ruiter, Storm Digital, M. Slagter, Storm Digital

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,1
Beste spreker: X. Luo (8,9)

19 november 2015

Unstructured data: waarom begrijpen wij onze klanten nog steeds niet helemaal?

Prof. dr. J.E. Wieringa, Research Directeur RUGCIC, Prof. dr. R. Vliegenthart, Researcher UvA, Dr. J.T. Bouma, Directeur RUGCIC, Drs. E. Kooge, Managing Partner MetrixLab Big Data, Drs. T. Los, Director Webhelp Netherlands

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,5
Beste spreker: J. Wieringa (9,0)

26 maart 2015

Emoties als drijfveren voor klantenbeslissingen

Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. D. Trampe, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. R. Dietvorst, Neurolabs, Drs. B. Schutz, Online Dialogue, Drs. J. Zwang, Vodafone

Rapportcijfer van deelnemers: 8,7
Beste spreker: R. Dietvorst (9,6)

30 oktober 2014

Privacy: bedreigingen en kansen voor klanten en bedrijven

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, F. Beke M.Sc., Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. G.J. Zwenne, Universiteit Leiden, Dr. N. Bellens, Riverrun.be, Drs. Marel Rietman, ING

Rapportcijfer van deelnemers: 9,0
Beste spreker: G.J. Zwenne (9,3)

20 maart 2014

Pricing optimalisatie vanuit klant en bedrijf

Dr. M.J Gijsenberg, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. K. van Ittersum, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. B. Arenoe, Arenoe MI consultancy, Drs. R. Richie, UPC, G. Scholz, Media Markt

Rapportcijfer van deelnemers: 8,9
Beste spreker: G. Scholtz (9,7)

31 oktober 2013

Toepassingen van big marketing data

Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. Ewald Hoppen, Wehkamp.nl, Drs. Faas Broersma, IBM Global Business Services, Drs. Kim Verhaaf, ING Bank

Rapportcijfer van deelnemers: 8,6
Beste spreker: E. Hoppen (9,0)

21 maart 2013

Neuromarketing: hersenonderzoek om klantgedrag beter te voorspellen

E.L.E. de Vries, M.Sc., Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, directeur Customer Insights Center Rijksuniversiteit Groningen, M. de Munnik, directeur Neurensics, Drs. P. Postma, directeur Paul Postma Marketing Consultancy

Rapportcijfer van deelnemers: 8,7
Beste spreker: M. de Munnik (9,6)

27 september 2012

Marketing accountability: het koppelen van marketing en finance metrics voor betere resultaten

Prof. dr. T. Wiesel, University of Münster, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Rintel, Air France-KLM, Drs. J. Warnecke, KPN Mobile

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: M. Rintel (9,0)

5 april 2012

Duurzame marketing: hoe raken bedrijven daarmee meer klanten?

Prof. dr. C.B. Bhattacharya, ESMT Business School, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Schouten, ANWB, Drs. I. Schram, VODW Marketing

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: I. Schram (9,6)

2 februari 2012

De Customer Performance Awards 2012 zijn gewonnen door:

Unive (overall en financiële dienstverleners)
XS4All (telecom)
Ikea (retail)
Jumbo (supermarkten)
Shell (energie)
Landal (reisorganisaties)
NS (vervoer)

Prof. dr. R.K. Chandy, London Business School, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Ing. P. van den Ban, Univé, E. van Lemmen, Beiersdorf, etc.

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: R. Chandy (9,4)

29 september 2011

Klantenpsychologie: waarmee beïnvloeden bedrijven klanten?

Prof. dr. B.M. Fennis, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Ir. J. Himpers, Altuition, Drs. J. Kruisweg, Canon

Rapportcijfer van deelnemers: 8,0
Beste spreker: J. Himpers (9,4)

7 april 2011

Managing customer feedback: hoe kunnen klantcontacten nog optimaler worden benut?

Prof. dr. K.N. Lemon, Boston College, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. Drs. H. Stommels, Centraal Beheer Achmea, Pedro Okken, USG Ikki

Rapportcijfer van deelnemers: 8,4
Beste spreker: K. Lemon (9,6)

1 februari 2011

De Customer Performance Awards 2011 zijn gewonnen door:

Ikea (overall en retail)
Unive (financiële dienstverleners)
KLM-Air France (vervoer)
Tele2 (telecom)
Shell (energie)
Albert Heijn (supermarkten)
Landal (reisorganisaties)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. M.S. Bugel, MIcompany, T. Hoving-Wesselius M.Sc., MIcompany, Drs. T. Alleman, MetrixLab, Drs. N. Berndsen, MetrixLab, Dr. L. Teunter, MetrixLab, Prof. dr. W.J. Reinartz, Universiteit Keulen, Drs. M.C. Schaeffer, Bol.com

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: M. Schaeffer (9,0)

18 november 2010

Behavioral Targeting: hoe bereiken we de juiste klant op het juiste moment met het juiste bericht?

Prof. dr. J.C. Hoekstra, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. B. van Dongen, VODW, A. Bloemendal, Bol.com, J. Kamst, SNS Reaal

Rapportcijfer van deelnemers: 8,8
Beste spreker: J. Kamst (9,6)

8 juni 2010

Effectievere campagnes: welke inzichten vanuit wetenschap en praktijk werken?

Prof. dr. M. Krafft, University of Munster, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. D. Marcus, ClickValue, Drs. K. Groenewoud, Cendris

Rapportcijfer van deelnemers: 7,6
Beste spreker: T. Wiesel (8,6)

19 januari 2010

De Customer Performance Awards 2010 zijn gewonnen door:

Ikea (overall en retail)
Univé (financiële dienstverleners)
Nederlandse Spoorwegen (vervoer)
Vodafone (telecom)
Shell (energie)
Dirk/Bas/Digros (supermarkten)
Thomas Cook (reisorganisaties)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. T. Alleman, MetrixLab, Drs. M. Bügel, MIcompany, Drs. P.W. Mol, directeur PB Rabobank Nederland, Drs. E.J. Doorenbosch, directeur Hi

1 december 2009

Sociale netwerken & nieuwe media: Hoe kunnen onder meer Twitter, LinkedIn, Facebook worden ingezet om klantstrategieën te verbeteren?

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. S. Gensler, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. S.H.K. Wuyts, Universiteit Tilburg, Drs. J.L. Waaijers, KPN, Drs. M. van Brenk, partner VODW marketing

Rapportcijfer van deelnemers: 8,3
Beste spreker: M. van Brenk (9,0)

26 maart 2009

Recessiemarketing: wat zijn de interessante kansen voor marketeers in economische crises?

Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. E. Sterken, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. L.M. Sloot, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. F. de Neree, Goldman Sachs, Drs. A.R. Timmermans, Friesland Bank, Drs. P. Breet, Pon Automotive

Rapportcijfer van deelnemers: 8,6
Beste spreker: P. Leeflang (9,0)

20 november 2008

Implementatiesuccesfactoren: welke slaag- en faalfactoren zijn doorslaggevend bij marketingveranderingen?

Dr(s). J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. G. Haanstra, Haanstra management, Drs. W.M Spoor MBA, Wehkamp, Drs. F.H.H. Swarts, Wehkamp

Rapportcijfer van deelnemers: 9,4
Beste spreker: W. Spoor (9,1)

7 mei 2008

Retentie en churn: hoe kan worden voorspeld welke klanten dreigen weg te gaan?

Dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Roose, KPN telecom, Drs. S. Velders, Agis zorgverzekeringen

Rapportcijfer van deelnemers: 7,0
Beste spreker: P. Verhoef (8,8)

5 november 2007

Multichannel: how to manage customer relations with metrics over many channels?

Prof. dr. R. Venkatesan, University of Virginia, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen

Rapportcijfer van deelnemers: 6,5
Beste spreker: P. Leeflang

19 maart 2007

Customer satisfaction: how to improve return on satisfaction?

Prof. dr. R. Bolton, Arizona State University, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Janssen, Nederlandse Spoorwegen

Rapportcijfer van deelnemers: 6,8.
Beste spreker: R. Bolton (8,0)

Laatst gewijzigd:21 september 2020 09:52
Follow us onlinkedin facebook twitter