Skip to ContentSkip to Navigation

Customer Insights Center (RUGCIC)

Faculty of Economics and Business
Meetings

Seminars

Seminar 27 oktober 2022: Purpose-driven marketing

Hoe zetten groene koplopers hun klanten en concurrenten aan tot duurzamer gedrag?

  

Tijdens dit seminar gaan we in op de grootste barrières die mensen ervaren zodra ze duurzaamheid in hun marketing willen uitdragen. Er worden inspirerende voorbeelden uit de praktijk gedeeld van onder meer Tony’s Chocolonely en VandeBron. Aan het einde van de middag zit je vol met nieuwe inzichten en concrete tips die jij kunt toepassen in jouw organisatie. Dit keer is er slechts fysiek plek voor 80 mensen in Molen de Ster in Utrecht. Geef je dus snel op om zeker te zijn van een fysieke plek.

We willen graag consumenten, maar ook andere mensen binnen je organisatie helpen om duurzamere keuzes te maken. Maar hoe doe je dat? Dr. Jan-Willem Bolderdijk vertelt ons hoe minderheden, ondanks dat ze vaak zelf denken dat ze niet veel invloed hebben, toch sociale normen grootschalig kunnen veranderen. We lichten uit welke sociale kettingreacties ervoor zorgen dat we massaal duurzamer gedrag gaan vertonen. Op basis van empirisch onderzoek geven we je concrete tips die jij kunt toepassen in je organisatie.

Daarnaast spreken we met Isabelle Pasteuning-Cannoo, Brand Manager bij Vandebron. Vandebron is gegroeid van een klein bedrijf met grote idealen naar een echte groene voorloper. Hoe hebben zij dit aangepakt? Isabelle vertelt ons haar lessons learned, die jij mee kunt nemen naar jouw organisatie.

Na de pauze gaan we verder met Bijzonder Hoogleraar Practice of Business Ethics & Directeur Sustainable Finance bij ING Roland Mees. Hij gaat in op de wetenschappelijke principes die ten grondslag liggen aan de barrières die mensen voelen om duurzaam te handelen. Daarnaast geeft hij handvatten waarmee we deze obstakels kunnen overkomen. Vervolgens illustreert hij aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe hij binnen ING veel klanten aan heeft weten te zetten tot duurzamer gedrag. 

Last but not least sluiten we de dag af met Bibianne Roetert, oftewel Prinses Creatrix (Marketing Manager Benelux) van Tony’s Chocolonely. Zij vertelt over de keren dat zij werden beschuldigd van “Pink washing” of greenwashing en waarom dit Tony’s nooit heeft gestopt in hun missie om chocolade 100% slaafvrij te maken. Zij vertelt haar lessons learned en vertaalt dit naar concrete takeaways die jij kunt toepassen in jouw organisatie. 

 Klik hier.

Sprekers

  • Bibianne Roetert - Prinses Creatrix (Marketing Manager Benelux) van Tony’s Chocolonely Brand Manager Vandebron Isabelle Pasteuning-Cannoo
  • Dr. Jan-Willem Bolderdijk - Universitair Hoofddocent RUGCIC consumer behaviour & sustainability 
  • Isabelle Pasteuning-Cannoo - Brand Manager Vandebron 
  • Roland Mees - Bijzonder Hoogleraar Practice of Business Ethics & Directeur Sustainable Finance bij ING
  • Mark Wijsman - Dagvoorzitter

Inschrijven

Via dit inschrijfformulier kun je inschrijven! Wij kijken ernaar uit om jullie ook weer op locatie te mogen ontvangen. Daarnaast zal er ook een livestream beschikbaar zijn via Zoom voor iedereen die toch liever thuis meegeniet van ons seminar, dit kun je ook aangeven in het inschrijfformulier.

Niet-leden betalen €499,- excl. BTW per persoon; alle klantgerelateerde medewerkers van RUGCIC bedrijfsleden kunnen onbeperkt gratis deelnemen.

Datum

Donderdagmiddag 27 oktober 2022

Thema

Sustainable consumer behaviour

Agenda

Tijd

Event

12.30-13.00

Inloop met koffie

13.00-13.10

Intro dagvoorzitter Mark Wijsman 

13.10-13.50

Universitair Hoofddocent Dr. Jan-Willem Bolderdijk

13.50-14.30

Brand Manager Vandebron Isabelle Pasteuning-Cannoo

14.30-14.45

Pauze

14.45-16.20

Bijzonder Hoogleraar Practice of Business Ethics & Directeur Sustainable Finance bij ING Roland Mees

16.20-17.00

Prinses Creatrix (Marketing Manager Benelux) van Tony’s Chocolonely Bibianne Roetert 

17.00-19.30

Borrel + diner

Locatie

Molen de Ster in Utrecht. Het seminar is ook online te volgen, je kunt je voorkeur aangeven bij het aanmeldformulier.

Inschrijfprocedure

Via het volgende formulier kun jij je inschrijven: Inschrijfformulier. Direct na inschrijving ontvang je een mail van je inschrijving. Geen mail ontvangen? Stuur dan een mail naar cic rug.nl. Ook ontvang je in ieder geval een mail een week voor het seminar met nog een bevestiging van het seminar en informatie. De dag voor het seminar ontvang je de link indien je jezelf hebt opgegeven via de livestream.

Eventuele journalisten van de pers wordt vriendelijk verzocht vooraf contact met ons op te nemen over de mogelijkheden van deelname en voor het houden van interviews met onze topsprekers uit wetenschap en praktijk.

Alle toekomstige activiteiten en prijzen worden steeds onder voorbehoud vermeld. In geval van wijzigingen worden reeds ingeschreven deelnemers voorafgaand op de hoogte gesteld.

Vragen, suggesties, of moeite met het inschrijfformulier? Neem gerust even contact met ons op.


Eerdere RUGCIC seminars

19 mei 2022

When the cookie crumbles: marketing personalization in a privacy era

Hybride seminar

Sprekers: Lian de Boer (dagvoorzitter), Olav Lijnbach (Marketing Science Lead Benelux bij Meta (voorheen Facebook), Prof. dr. Jaap Wieringa en Gilian Ponte, RUGCIC, Prof. dr. Bernd Skiera (Goethe University Frankfurt)

18 november 2022

It's not the destination, it's the customer journey

Online seminar

Sprekers: Roderik van Grieken (Directeur Nederlands Debat Instituut), Roelof Hars (RUGCIC), Dr. Niels Holtrop (Maastricht University), Prof. Dr. Jaap Wieringa (RUGCIC), Thijs Urlings (Nederlandse Spoorwegen).

6 juli 2021

Werken aan een toekomst na COVID: Klantinzichten en klantcases

Hybride Seminar

Sprekers: Roderik van Grieken (Directeur Nederlands Debat Instituut), Bas Krijgsman (Event Insight), Dr. Ir. Maarten Gijsenberg (RUGCIC), Bijzonder hoogleraar Dr. Corine Noordhoff (RUGCIC & A.S. Watsons), Daan Roosegaarde (Roosegaarde).

27 oktober 2020

Artificial Intelligence: Van theorie naar praktijk.

Online Seminar
Sprekers: Professor Dr. Jaap Wieringa, Dr. Abhi Bhattacharya, Giuseppe Lacerenza (Slimmer AI), Michel van der List (Interpolis), Martijn Swierstra (Bierbrouwerij Martinus).

14 mei 2020

Dynamic Digital Pricing: wat als we onze online prijzen optimaal aanpassen aan de klant?

Engelstalig online seminar
zonder evaluatiescores

14 november 2019

Nudging: met welke kleine clues verleid jij je klanten?

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,4
Beste spreker: M. Wilms Floet (9,5)

16 mei 2019

Online zoekgedrag: wat zijn de grote veranderingen?

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,6
Beste spreker: N. Peters (8,9)

8 november 2018

Attributie: welke contactkanalen leveren hoeveel inkomsten op?

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,9
Beste spreker: D. Griemink (9,2)

24 mei 2018

Customer Insights uit Machine Learning

Prof. dr. J.E. Wieringa, RUGCIC, dr. J. van Doorn, RUGCIC, dr. J.T. Bouma, RUGCIC, E. Volkers, Randstad, J. van Gesink, EDM, R. Stegmann, EDM.

Rapportcijfer van de deelnemers: 9,0
Beste spreker: J. Wieringa (9,3)

30 november 2017

Lustrum 10 jaar Customer Insights

Prof. dr. B. Schmitt, Columbia New York, Prof. dr. W. Reinartz, University Köln, J. Bosma, NS, E. Hoppen, Wehkamp.nl, Y. Wollerich, Achmea, H. Zijlstra, KLM, Dr. J.T. Bouma, RUGCIC, Prof. dr. P.C. Verhoef, RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, RUGCIC.

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,8
Beste spreker: W. Reinartz (9,2)

23 maart 2017

Customer Feedback Loop

Dr. J. van Doorn, RUGCIC, Dr. L. Lobschat, RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, RUGCIC, Dr. J.T. Bouma, RUGCIC, E. van der Harst, MetrixLab, M. Teerling, Eneco, B. Manintveld, Eneco

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,7
Beste sprekers: M. Teerling & B. Manintveld (9,4)

3 november 2016

Customer Experience (CX)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Oprichter RUGCIC, Dr. J.T. Bouma, Directeur RUGCIC, M. Schnorrer MSc., Pricewise, Drs. S. van Slooten, Altuition

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,7
Beste spreker: S. van Slooten (9,2)

31 maart 2016

Trends en ontwikkelingen in Mobile marketing

Prof. dr. X. Luo, Temple University, Dr. E. de Haan, Goethe University / RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, Research Directeur RUGCIC, H. Lubbers, RMC / CityTraffic, E. de Ruiter, Storm Digital, M. Slagter, Storm Digital

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,1
Beste spreker: X. Luo (8,9)

19 november 2015

Unstructured data: waarom begrijpen wij onze klanten nog steeds niet helemaal?

Prof. dr. J.E. Wieringa, Research Directeur RUGCIC, Prof. dr. R. Vliegenthart, Researcher UvA, Dr. J.T. Bouma, Directeur RUGCIC, Drs. E. Kooge, Managing Partner MetrixLab Big Data, Drs. T. Los, Director Webhelp Netherlands

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,5
Beste spreker: J. Wieringa (9,0)

26 maart 2015

Emoties als drijfveren voor klantenbeslissingen

Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. D. Trampe, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. R. Dietvorst, Neurolabs, Drs. B. Schutz, Online Dialogue, Drs. J. Zwang, Vodafone

Rapportcijfer van deelnemers: 8,7
Beste spreker: R. Dietvorst (9,6)

30 oktober 2014

Privacy: bedreigingen en kansen voor klanten en bedrijven

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, F. Beke M.Sc., Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. G.J. Zwenne, Universiteit Leiden, Dr. N. Bellens, Riverrun.be, Drs. Marel Rietman, ING

Rapportcijfer van deelnemers: 9,0
Beste spreker: G.J. Zwenne (9,3)

20 maart 2014

Pricing optimalisatie vanuit klant en bedrijf

Dr. M.J Gijsenberg, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. K. van Ittersum, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. B. Arenoe, Arenoe MI consultancy, Drs. R. Richie, UPC, G. Scholz, Media Markt

Rapportcijfer van deelnemers: 8,9
Beste spreker: G. Scholtz (9,7)

31 oktober 2013

Toepassingen van big marketing data

Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. Ewald Hoppen, Wehkamp.nl, Drs. Faas Broersma, IBM Global Business Services, Drs. Kim Verhaaf, ING Bank

Rapportcijfer van deelnemers: 8,6
Beste spreker: E. Hoppen (9,0)

21 maart 2013

Neuromarketing: hersenonderzoek om klantgedrag beter te voorspellen

E.L.E. de Vries, M.Sc., Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, directeur Customer Insights Center Rijksuniversiteit Groningen, M. de Munnik, directeur Neurensics, Drs. P. Postma, directeur Paul Postma Marketing Consultancy

Rapportcijfer van deelnemers: 8,7
Beste spreker: M. de Munnik (9,6)

27 september 2012

Marketing accountability: het koppelen van marketing en finance metrics voor betere resultaten

Prof. dr. T. Wiesel, University of Münster, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Rintel, Air France-KLM, Drs. J. Warnecke, KPN Mobile

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: M. Rintel (9,0)

5 april 2012

Duurzame marketing: hoe raken bedrijven daarmee meer klanten?

Prof. dr. C.B. Bhattacharya, ESMT Business School, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Schouten, ANWB, Drs. I. Schram, VODW Marketing

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: I. Schram (9,6)

2 februari 2012

De Customer Performance Awards 2012 zijn gewonnen door:

Unive (overall en financiële dienstverleners)
XS4All (telecom)
Ikea (retail)
Jumbo (supermarkten)
Shell (energie)
Landal (reisorganisaties)
NS (vervoer)

Prof. dr. R.K. Chandy, London Business School, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Ing. P. van den Ban, Univé, E. van Lemmen, Beiersdorf, etc.

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: R. Chandy (9,4)

29 september 2011

Klantenpsychologie: waarmee beïnvloeden bedrijven klanten?

Prof. dr. B.M. Fennis, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Ir. J. Himpers, Altuition, Drs. J. Kruisweg, Canon

Rapportcijfer van deelnemers: 8,0
Beste spreker: J. Himpers (9,4)

7 april 2011

Managing customer feedback: hoe kunnen klantcontacten nog optimaler worden benut?

Prof. dr. K.N. Lemon, Boston College, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. Drs. H. Stommels, Centraal Beheer Achmea, Pedro Okken, USG Ikki

Rapportcijfer van deelnemers: 8,4
Beste spreker: K. Lemon (9,6)

1 februari 2011

De Customer Performance Awards 2011 zijn gewonnen door:

Ikea (overall en retail)
Unive (financiële dienstverleners)
KLM-Air France (vervoer)
Tele2 (telecom)
Shell (energie)
Albert Heijn (supermarkten)
Landal (reisorganisaties)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. M.S. Bugel, MIcompany, T. Hoving-Wesselius M.Sc., MIcompany, Drs. T. Alleman, MetrixLab, Drs. N. Berndsen, MetrixLab, Dr. L. Teunter, MetrixLab, Prof. dr. W.J. Reinartz, Universiteit Keulen, Drs. M.C. Schaeffer, Bol.com

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: M. Schaeffer (9,0)

18 november 2010

Behavioral Targeting: hoe bereiken we de juiste klant op het juiste moment met het juiste bericht?

Prof. dr. J.C. Hoekstra, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. B. van Dongen, VODW, A. Bloemendal, Bol.com, J. Kamst, SNS Reaal

Rapportcijfer van deelnemers: 8,8
Beste spreker: J. Kamst (9,6)

8 juni 2010

Effectievere campagnes: welke inzichten vanuit wetenschap en praktijk werken?

Prof. dr. M. Krafft, University of Munster, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. D. Marcus, ClickValue, Drs. K. Groenewoud, Cendris

Rapportcijfer van deelnemers: 7,6
Beste spreker: T. Wiesel (8,6)

19 januari 2010

De Customer Performance Awards 2010 zijn gewonnen door:

Ikea (overall en retail)
Univé (financiële dienstverleners)
Nederlandse Spoorwegen (vervoer)
Vodafone (telecom)
Shell (energie)
Dirk/Bas/Digros (supermarkten)
Thomas Cook (reisorganisaties)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. T. Alleman, MetrixLab, Drs. M. Bügel, MIcompany, Drs. P.W. Mol, directeur PB Rabobank Nederland, Drs. E.J. Doorenbosch, directeur Hi

1 december 2009

Sociale netwerken & nieuwe media: Hoe kunnen onder meer Twitter, LinkedIn, Facebook worden ingezet om klantstrategieën te verbeteren?

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. S. Gensler, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. S.H.K. Wuyts, Universiteit Tilburg, Drs. J.L. Waaijers, KPN, Drs. M. van Brenk, partner VODW marketing

Rapportcijfer van deelnemers: 8,3
Beste spreker: M. van Brenk (9,0)

26 maart 2009

Recessiemarketing: wat zijn de interessante kansen voor marketeers in economische crises?

Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. E. Sterken, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. L.M. Sloot, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. F. de Neree, Goldman Sachs, Drs. A.R. Timmermans, Friesland Bank, Drs. P. Breet, Pon Automotive

Rapportcijfer van deelnemers: 8,6
Beste spreker: P. Leeflang (9,0)

20 november 2008

Implementatiesuccesfactoren: welke slaag- en faalfactoren zijn doorslaggevend bij marketingveranderingen?

Dr(s). J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. G. Haanstra, Haanstra management, Drs. W.M Spoor MBA, Wehkamp, Drs. F.H.H. Swarts, Wehkamp

Rapportcijfer van deelnemers: 9,4
Beste spreker: W. Spoor (9,1)

7 mei 2008

Retentie en churn: hoe kan worden voorspeld welke klanten dreigen weg te gaan?

Dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Roose, KPN telecom, Drs. S. Velders, Agis zorgverzekeringen

Rapportcijfer van deelnemers: 7,0
Beste spreker: P. Verhoef (8,8)

5 november 2007

Multichannel: how to manage customer relations with metrics over many channels?

Prof. dr. R. Venkatesan, University of Virginia, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen

Rapportcijfer van deelnemers: 6,5
Beste spreker: P. Leeflang

19 maart 2007

Customer satisfaction: how to improve return on satisfaction?

Prof. dr. R. Bolton, Arizona State University, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Janssen, Nederlandse Spoorwegen

Rapportcijfer van deelnemers: 6,8.
Beste spreker: R. Bolton (8,0)

Laatst gewijzigd:21 september 2022 17:56
Follow us onlinkedin facebook twitter