Skip to ContentSkip to Navigation

Customer Insights Center (RUGCIC)

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Customer Insights Center (RUGCIC)Onderzoeken

Welke klantonderzoeken?

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC) onderzoekt samen met bedrijven relevante en interessante inzichten over klanten en hun gedrag.

Wat zijn de nieuwste en interessantste trends en ontwikkelingen qua klantinzichten in jouw branche? Welke marketingonderwerpen zijn voor jouw bedrijf relevant, toepasbaar én effectief?

Maatwerkonderzoek voor leden

Bedrijfsleden van het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC) kunnen wetenschappelijk onderzoek laten uitvoeren dat is toegespitst op de eigen organisatie, de branche, bepaalde consumentensegmenten en/of andere interessante inzichten.

In sommige gevallen kan in overleg met de opdrachtgever worden besloten om stagiairs in te zetten bij een dergelijk onderzoek, maar meestal worden de academische onderzoeken uitgevoerd door ervaren onderzoeksmedewerkers van ons kenniscentrum.

Voor onze wetenschappers zijn onontgonnen nieuwe onderwerpen extra interessant, terwijl deze voor bedrijven een innovatieve voorsprong kunnen opleveren. Hoe interessant is dit voor jouw bedrijf?

Klik op de filmpjes om met eigen ogen enkele voorbeelden van zulke maatwerkonderzoeken te zien. Meer informatie? Mail naar cic@rug.nl.

Dutch Customer Performance Index (DCPI)

Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat uitsluitend het meten van bijvoorbeeld klanttevredenheid (CSAT), de Customer Effort Score (CES), of de Net Promotor Score (NPS) met onvoldoende zekerheid aantoont hoe succesvol een bedrijf is bij haar klanten.

Daarom heeft het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC) in samenwerking met enkele leden de Dutch Customer Performance Index (DCPI) ontwikkeld.

De uiteindelijke indexscore per meting is gebaseerd op de gemiddelde score per bedrijf op de geleverde waarde van bedrijven richting de klant (Value-to-Customer) en de daaruit resulterende toekomstige waarde voor het bedrijf (Value-to-Firm). Aan de hand van deze DCPI-scores zijn de Dutch Customer Performance Awards (DCPA) drie jaar lang uitgereikt aan de bedrijven met de beste klantprestaties in diverse bedrijfssectoren.

Momenteel is dit grootschalige onderzoek afgerond. Eerdere bedrijfsscores zijn gepubliceerd in diverse RUGCIC onderzoeksrapporten.

Duik de inhoud in met onze publicaties

Op grond van de kennis uit de vele onderzoeken die het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen uitvoert verschijnt deze actuele lijst met honderden wetenschappelijke artikelen.

Alleen weten we dat managers uit het bedrijfsleven niet altijd de tijd krijgen om zich hierin te verdiepen, vandaar dat wij de meest relevante en praktisch toepasbare inzichten vertalen in tientallen gemakkelijk leesbare onderzoeksrapporten voor marketingmanagers die resultaten willen zien.

Laatst gewijzigd:22 november 2017 13:57
printOok beschikbaar in het: English