Alumni Steun onderzoek en onderwijs Groninger Universiteitsfonds

Datum:14 juli 2020
Auteur:Nikki Dreijer
Weekend trip naar de Tongariro Crossing

Met behulp van een beurs van het Groninger Universiteits Fonds heb ik een onderzoeksproject in Auckland, Nieuw-Zeeland kunnen uitvoeren. Ik heb onderzoek gedaan naar de vroege diagnose van de ziekte van Alzheimer. Samen met mijn collega's heb ik MRI scans afgenomen bij oudere participanten en ik heb ook ervaring opgedaan met EEG metingen. Ik vond het erg interessant om te zien hoe het onderzoek er in Nieuw-Zeeland aan toe gaat, en hoe de methoden die ze gebruiken verschillen van Nederlandse methoden. Daarnaast ben ik vooral bezig geweest met het analyseren van deze data, gedeeltelijk vanuit mijn flat toen Nieuw-Zeeland in lockdown zat. Ondanks dat ik twee en halve maand in lockdown heb gezeten, heb ik een ontzettend leuke en leerzame tijd gehad in Nieuw-Zeeland. Wat me vooral op is gevallen is de werkhouding van de kiwi's (zo noemen Nieuw-Zeelanders zichzelf). Ondanks dat ze hard werken en goed onderzoek verrichten, vinden ze het heel belangrijk om ook tijd voor zichzelf in te plannen en om de natuur in te gaan. Ik werd gestimuleerd om in de weekenden het land in te trekken om vervolgens op maandag weer fris met mijn stage bezig te gaan. Ik ben erg open ontvangen op mijn stage plek en ook de lokale bevolking heeft mij positief verrast. De Māori cultuur is veel meer aanwezig in het dagelijks leven dan ik van tevoren had verwacht (in ieder geval in de kringen waarin ik me bevond) en dit vond ik erg interessant.

Lunch met het onderzoekslab

Het viel me ook op dat op de universiteit ontzettend veel genetwerkt wordt, meer dan ik in Nederland heb ervaren. Daardoor heb ik mijn netwerk ook kunnen uitbreiden en zeker opties om in de toekomst weer samen te werken met deze onderzoekers. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad en me op zowel onderzoeksgebied als persoonlijk gebied kunnen ontwikkelen. Zowel mijn begeleider als ikzelf zijn erg blij met het eindresultaat, en er is een grote kans dat ik co-auteur word van een onderzoekspaper dat hij gaat publiceren. Ik ben erg dankbaar dat het Groninger Universiteits Fonds deze ervaring mede mogelijk heeft gemaakt.