Alumni Steun onderzoek en onderwijs Groninger Universiteitsfonds

Datum:09 september 2022
Auteur:Tessa Dijkhuis
Malawi, Mulanje

Voor mijn tropencoschap ben ik samen met een studiegenootje afgereisd naar Malawi, voor 8 weken stage in het Mulanje Mission Hospital in het zuiden van het land. Het ziekenhuis is gelegen in een ruraal gebied buiten het dorp op een terrein waar ook de Nursing school, een basisschool en de kerk gelegen zijn.

Het ziekenhuis bestaat uit een aantal klinische afdelingen zoals de mannenafdeling, vrouwenafdeling, kinderafdeling en de verlos- en kraamafdeling, en een aantal afdelingen waar ze poliklinische zorg verlenen waaronder de OPD (outpatient department), family planning en screening voor baarmoederhalskanker, HIV kliniek, ‘under 5 clinic’ (een soort jeugdgezondheidszorg) en palliatieve zorg. Daarnaast is er op het terrein een radiologieafdeling, een apotheek, een laboratorium en zijn er 2 operatiekamers.

Gedurende de 8 weken coschappen hebben wij een week op elke klinische afdeling gelopen, 2 weken op de verlos- en kraamafdeling, een week op de poliklinische afdelingen en een week op outreach. Daarnaast draaiden we mee met avonddiensten en weekenddiensten, waarbij je vooral werd geconfronteerd met spoedcasuïstiek.

De klinische kwamen we in aanraking met enorm veel ziektebeelden die we in Nederlands nog niet of nauwelijks voorbij hebben zien komen, zoals HIV, tuberculose, malaria en ondervoeding bij kinderen. Daarnaast was het een uitdaging om te werken met het enorme gebrek aan diagnostische middelen. De enige vorm van beeldvormend onderzoek is een enkel röntgenapparaat en een echoapparaat, waarbij je de interpretatie van echografist altijd een klein beetje in twijfel moet trekken. Het kwam ook regelmatig voor dat testen dagenlang niet voor handen waren. Mede hierdoor is het doen van uitgebreid lichamelijk onderzoek des te meer van belang, wat enorm leerzaam was. Ik heb gedurende deze weken mijn klinische blik verder ontwikkelt, veel kennis opgedaan over nieuwe ziektebeelden, creatief leren denken in oplossingen en geleerd samen te werken met mensen uit een andere cultuur en achtergrond. Daarnaast heb ik mijn praktische skills verder kunnen ontwikkelen tijdens het assisteren en hechten op OK, wondverzorging, het begeleiden van bevallingen, het doen van curettage na een miskraam en het uitvoeren van venapuncties.

decoratieve afbeelding
Malawi, Mulanje

Tijdens de week ‘outreach’ zijn we meegegaan naar dorpen in de omgeving waar ze onder andere kinderen vaccineren, basiszorg verlenen voor mensen met hypertensie, screening doen voor baarmoederhalskanker en HIV en een programma voor family planning. Daarnaast zijn we deze week ook mee geweest naar dorpen in het kader van het ‘sustainable livelihood’ programma, waarbij ze onder andere aggregatiesystemen aanleggen. Heel indrukwekkend om te zien hoe hele dorpen worden voorzien van watertanks, waterpompen en een aggregatiesysteem. In mijn poliklinische week ben ik onder andere mee geweest met het team dat palliatieve zorg verleend. Ik stond versteld bij de manier waarop ze met de weinig middelen die ze hebben heel kundig, maar vooral ook met heel veel liefde zorg verlenen aan de patiënten, zowel kinderen als ouderen, met een chronische aandoening, zoals vergevorderde HIV, tuberculose of kanker. Daarnaast hebben de huisbezoeken bij palliatieve patiënten veel indruk gemaakt, waarbij je de schrijnende situaties en problemen opeens van heel dicht bij ziet en er eigenlijk niks aan kan veranderen.

De weekenden konden we deels gebruiken om dit prachtige land verder te ontdekken. Het land wordt niet voor niks het warme hart van Afrika genoemd en wij hebben dan ook genoten van de mooie natuur, cultuur en de enorm vriendelijke mensen die hier leven. Al met al een enorm leerzame en waardevolle ervaring om nooit te vergeten!