Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsWaar vindt u ons

Medewerkers met het vakgebied Literatuurwetenschap

Wetenschap ontwikkelt zich waar verschillende vakgebieden samenkomen. Alleen al daarom bestaat er binnen de RUG een grote verscheidenheid aan vakgebieden, met daarbinnen een groot aantal vakspecialisten. Met behulp van onderstaand overzicht, gebaseerd op een vaststaande indeling van wetenschapsgebieden, vindt u op elk vakgebied de juiste deskundige. Komt de deskundige die u zoekt niet voor in deze lijst? Via een vergelijkbaar vakgebied of een gerelateerde faculteit vindt u mogelijk alsnog de juiste persoon.

Overzicht van alle vakgebieden

Literary studies, cultural theory, theories of representation, postcolonial studies, postcolonial Europe, ecocriticism, gender studies, minority literature, the spatial turn, European identity, citizenship
Contact
Functie
Hoogleraar Slavische taal- en letterkunde
American cultural, literary & media history, esp. space-media & text-reader relations;   Political culture & theory, esp. theories of democracy;  A esthetics; Narrative use;   Critical theory;   American art & architecture;   Popular culture;   Transnational American Studies
prof. dr. L.C. (Laura) Bieger
Contact
Functie
Chair of American Studies
Romaanse cultuur en letterkunde
Italiaanse literatuur
Cultuurgeschiedenis
Sociologie van het theater
prof. dr. P.G. (Philiep) Bossier
Contact

Functie
Hoogleraar Oudere Romaanse Cultuur- en Letterkunde / Via detachering: Universiteit Utrecht, hoogleraar Italiaanse taal en cultuur (vanaf 16-04-2014)
Scandinavische letterkunde, cultuur, geschiedenis; onderzoek naar cultuurbemiddeling (cultural transfer and transmission); literatuur en cultuur van minderheden
dr. P. (Petra) Broomans
Contact

Functie
Universitair Hoofddocent Europese talen en culturen (Scandinavisch/Zweeds) met ius promovendi
Aandachtsgebieden: Institutionele benadering literatuurgeschiedens, Editiewetenschap, Relaties muziek en poëzie.
Contact
Functie
Hoogleraar Nederlandse letterkunde, i.h.b. de Moderne Nederlandse letterkunde
Moderne Spaanse letterkunde, Mexicaanse en Chicano-cultuur. Eigentijdse film en theater
prof. dr. H.L.M. (Hub.) Hermans
Contact

Functie
Hoogleraar Moderne Romaanse letterkunde en cultuurkunde, i.h.b. de Spaanse
Cultuurtheorie; cultuur en cognitie; kunst en cognitie; kunst- en cultuuronderwijs
Literatuur, Modernism and Women's Travel Writing
Contact

Functie
Docente
* Narratieve en cognitieve filmtheorie
* Digital Film Forensics / (Videographische) Filmanalyse
 
* Complex cinema, puzzle films
dr. M. (Miklós) Kiss
Contact
Functie
Universitair Docent in Film- en Mediastudies
Literatuurwetenschap, i.h.b. verhaaltheorie en literatuur/kunsten, waarden en ethiek; Moderne Franse Letterkunde
prof. dr. E.J. (Liesbeth) Korthals Altes
Contact
Functie
Hoogleraar Algemene Literatuurwetenschap
Nineteenth-century English Literature, Romanticism, Lord Byron, Jane Austen, William Wordsworth, John Ruskin, Western Ideas of the Pacific, Literary Criticism and Theory, History of Ideas
Modern and Contemporary European Literature and Film
Culture and Politics of the European Migrant Crisis
Literary Theory; Visual Studies; Documentary Film; Film Theory
Sociology; Discourse Theory; Systems Theory
Self-Reflection and Self-Referentiality; Aesthetic Negativity
dr. F.J. (Florian) Lippert
Contact

Functie
Deputy Chair European Culture and Literature, Universitair Docent (UD1)
Vroegmoderne Nederlandse letterkunde en cultuur in Europese context (ca. 1550-1800). Aandachtsgebieden: pamfletten als medium van literaire reactie- en herinneringscultuur, toneelcultuur, satire, literaire verwerkingen van overstromingen en andere (natuur)rampen.
Contact
Functie
UHD vroegmoderne Nederlandse literatuur en cultuur met promotierecht; director Dutch Studies Program.
Latijnse literatuur van de Late Republiek en de Vroege Keizertijd
Literatuurwetenschap
prof. dr. R.R. (Ruurd) Nauta
Contact

Functie
Hoogleraar Latijnse taal en letterkunde
Film, Literature, Journalism, Documentary Studies
American Literature and Culture (modern & contemporary), Critical Theory, Feminist & Queer Theory, Media History, History of Cultural Institutions
K.S. (Kathryn) Roberts, PhD
Contact

Functie
Assistant Professor of American Studies
Nederlandse literatuur van de twintigste en eenentwintigste eeuw in internationale context; literatuur- en cultuurtheorie
Contact

Functie
Professor Pablo Valdivia is Chair of European Culture and Literature at the University of Groningen. Before joining the University of Groningen in 2016, he worked at the University of Amsterdam, The Cambridge Foundation Villiers Park and the University of Nottingham. He holds a BA in Hispanic Studies from the University of Granada (Spain) and a BA in Comparative Literature and Literary Theory from the University of Valladolid (Spain). He obtained a Research MA degree on "Research in European Literature and Theatre" awarded by UNED (Spain). In 2007, he received his PhD degree on "Philosophy of Hispanic Studies" at the University of Nottingham. 

His research deals primarily with the notions of "Literature and Crisis" from an interdisciplinary transnational perspective. The relation between "Exile and Literature" and "Literary Interculturality" are some of his main research focus as well. He is an expert on "Cultural Narratives" and "Conceptual Metaphors". He carries multidisciplinary research with special emphasis in the fields of Social Sciences, Cultural Industries and Cognitive Sciences.

Professor Valdivia is co-director of the "Research Centre Arts in Society" (University of Groningen), reviewer and editor of more than a dozen of international top scientific journals and book series, President Steering Committee H2020 Excellent Science Marie Curie RISE project "Cultural Narratives of Crisis and Renewal (CRIC)", co-researcher of METAPHORA project (UAM-Spanish Government) and expert reviewer European Commission research projects.
Institutionele benadering van de moderne Nederlandse letterkunde, jeugd- en Y.A.literatuur, professionalisering en internationalisering van het literaire veld, leescultuur, uitgeverijonderzoek en boekwetenschap.
R.E. (Ruby) de Vos
Contact

Functie
PhD student
Oscar Wilde
Victoriaanse Literatuur and Cultuur
Literatuurtheorie
Modernisme / Postmodernisme
Word and Music Studies
Contact

Functie
Universitair Docent Engelse Taal en Cultuur
Postcolonial European identity, South African literature and the literary field, interdisciplinary project-based education
dr. M.C. (Margriet) van der Waal
Contact

Functie
Universitair docent Euroculture/Bz hoogleraar Zuid-Afrikaanse literatuur, cultuur en geschiedenis
Steven Willemsen is a Lecturer in Film and Media Studies. His research interests lie in film theory, narratology, and cognitive approaches to the Arts and Humanities. He is author of Impossible Puzzle Films: A Cognitive Approach To Contemporary Complex Cinema  (with Dr. Miklós Kiss, Edingburgh University Press, 2017), co-editor of the book series  Sleutelteksten in Film- en Mediatheorie  ( Key Texts in Film and Media Theory), and has been a Visiting Research Scholar at the Research Centre for Literature & The Mind, University of California, Santa Barbara (2016-17). In 2018, he completed his doctoral thesis examining experiences of narrative complexity in film, blending narratological and embodied-cognitive perspectives.
vakdidactich onderzoek, lerarenopleiding, literatuuronderwijs, differentiatie, curriculumontwikkeling


Recente publicaties

Witte, T.C.H., Rijlaarsdam, G.C.W. & Schram, D.H. (2012). An empirically grounded theory of literary development. Teachers’ pedagogical content knowledge on literary development in upper secondary education. L1 Educational Studies in Language and Literature, 12, 1 - 34 . (ICO) Witte, T.C.H. & Sâmih─âian, F. (2013). Is Europe open to a student-oriented framework for literature? A comparative analysis of the formal literature curriculum in six European countries. L1-Educational Studies in Language and Literature, vol.13 , p. 1-22. (ICO) Witte, T.C.H. & Jansen, E.P.W.A. (in press). In search of the excellent literature teacher. An inductive approach to constructing professional teaching standards. Teachers and Teaching: Theory and Practice. (Accepted February 10, 2014)


dr. T.C.H. (Theo) Witte
Functie
Universitair docent, Vakdidacticus Nederlands, Onderzoeker, Docenttrainer
printView this page in: English