Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Beleid en strategie Sociale Veiligheid

Centraal meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid

decoratieve afbeelding

Het centraal meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid is opgezet voor iedereen die werkt, studeert of op een andere manier betrokken is bij de RUG. Je kunt er terecht als je ongewenst gedrag hebt gezien of ervaren op jouw werk- of studieplek binnen de RUG. 

Bij het meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid kun je een hulpvraag stellen, een signaal afgeven of melding doen - ook voor situaties waarin je twijfelt over de impact of relevantie.  We begrijpen dat dit soms een moeilijke stap is. Toch hopen we dat je de moed hebt om (eventueel anoniem) contact te zoeken met het meld- en informatiepunt. Daarmee lever je een bijdrage aan sociale veiligheid binnen de RUG, voor jezelf en voor anderen! 

Alle hulpvragen, signalen en meldingen die binnenkomen bij het centraal meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid worden geregistreerd, zodat we patronen en trends kunnen herkennen en dus adequaat actie kunnen ondernemen. Vanzelfsprekend gaan we vertrouwelijk om met de persoonsgegevens in de centrale registratie. Alleen de coördinatoren hebben inzage in jouw hulpvraag, signaal of melding. Je kunt er dan ook op vertrouwen dat zij alleen actie ondernemen na overleg met jou. 

Heb je ongewenst gedrag ervaren of gezien? 

Heb je ongewenst gedrag ervaren of gezien, blijf er dan niet mee rondlopen. Probeer altijd iemand in vertrouwen te nemen. Als de situatie het toelaat, kun je in gesprek gaan met degene die het ongewenste gedrag laat zien (eventueel met hulp van iemand anders). Soms kan dat al veel oplossen. Meestal werkt het goed als je het gedrag waar je last van hebt, concreet beschrijft en daarbij aangeeft wat dit gedrag met je doet. Blijf kalm en duidelijk, ook als de ander zich (in eerste instantie) gaat verdedigen. 

Is zo’n gesprek niet haalbaar of leidt het voor jou niet tot een bevredigend resultaat? Zoek dan contact met de coördinatoren van het centraal meld- en informatiepunt via een webformulier (volgt vanaf september 2025). Op het webformulier laat je in het kort weten wat jouw hulpvraag is en/of waarover je een signaal of melding wilt afgeven. Op basis van deze informatie, geven de  coördinatoren advies over waar jij het beste terecht kunt. Dit advies ontvang je binnen vijf werkdagen via het mailadres dat je invult op het webformulier. Je kunt ook anoniem een signaal afgeven of melding doen; dan laat je geen mailadres achter op het webformulier. 

Als je liever direct contact opneemt met de vertrouwenspersoon of ombudsfunctionaris dan kan dat ook. Belangrijk: als je acuut hulp nodig hebt, maak dan gebruik van deze mogelijkheden:  

  • Bel (050) 363 8050 als jouw veiligheid direct in gevaar is op een RUG-locatie; bel 112 als je niet op een RUG-locatie bent. 

  • Bij een ongewenste seksuele ervaring, kun je ook rechtstreeks contact zoeken met het Centrum voor Seksueel Geweld via 0800 0188. 

  • Natuurlijk kun je ook terecht bij je huisarts (of buiten kantooruren bij de Huisartsenpost).

  • Als je bang bent dat je jezelf iets aandoet (of dat vermoeden hebt bij iemand anders), chat of bel dan met 113 of 0800-00113 of kijk op 113.nl. 

Heb je ongewenst gedrag buiten de RUG ervaren?

Heb je buiten de RUG te maken (gehad) met ongewenst gedrag, dan kun je terecht bij de politie, het centrum voor Seksueel Geweld, slachtofferhulp, vertrouwenspersonen van de studentenverenigingen of de ACII (voor ongewenst gedrag tijdens introductieperiode). 

Als het ongewenst gedrag buiten de RUG gevolgen heeft voor je werk of studie, dan kun je een beroep doen op je leidinggevende/HR-adviseur of je docent/mentor of studieadviseur/studentendecaan.

Hoe werkt het centraal meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid?

De RUG heeft voor het meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid drie coördinatoren benoemd: 

Jodi Groenveld-Zeilstra
Jodi Groenveld-Zeilstra  
Nathalie Lotz-Jager
Nathalie Lotz-Jager 
Miriam Slagter
Miriam Slagter

De coördinatoren geven op basis van wat jij hebt ingevuld op het webformulier advies over waar je het beste terecht kunt. Alleen als dat nodig is, zoeken zij contact met jou om nog  vervolgvragen te stellen. Het contact met de coördinatoren is altijd vertrouwelijk; zij doen niets zonder jouw toestemming. De informatie die wordt geregistreerd, is alleen toegankelijk voor de coördinatoren. Daarmee is jouw privacy optimaal gewaarborgd. 

De coördinatoren hebben verschillende opties voor doorverwijzing. Hieronder vind je meer informatie over wat mogelijk is.

Ben je student? Dan kun je hier terecht

  • Je kunt in gesprek gaan met je docent/mentor. Deze persoon heeft geen formele vertrouwensrol. Toch kan het prettig zijn om eerst met hen contact te zoeken, bijvoorbeeld omdat je ze kent en het contact vertrouwd voelt. 
  • Je kunt contact opnemen met de studieadviseur en/of studentendecaan. Vanuit hun formele vertrouwensrol bieden zij een luisterend oor en kunnen ze je informeren over eventuele vervolgstappen en ondersteuning. Studieadviseurs zijn verbonden aan een opleiding en faculteit. Studentendecanen zijn dat niet; zij zijn onafhankelijk en vallen onder het Studenten Service Centrum (SSC).
  • Je kunt ook terecht bij de Vertrouwenspersoon. Zij kan met je meedenken over opties voor een informele oplossing en uitleggen hoe je een formele klacht indient. Goed om te weten: de vertrouwenspersoon bemiddelt niet, maar kan wel mediation organiseren. 
  • Als je denkt dat er sprake is van een structureel onveilige of ongezonde situatie of van een systeemfout, dan kan de Ombudsfunctionaris je helpen. Zij geeft advies en denkt mee over mogelijke oplossingen. Alleen als jij daarvoor toestemming geeft, kan de ombudsfunctionaris bemiddelen, optreden als onafhankelijk gespreksleider, verwijzen en/of onderzoek (laten) verrichten. 

Ben je medewerker? Dan kun je hier terecht

  • Je kunt terecht bij je leidinggevende. Hij of zij kan naar je luisteren, meedenken over oplossingen, een bemiddelende rol spelen of iemand aanspreken. Is je leidinggevende degene die het ongewenste gedrag laat zien? Praat dan met de leidinggevende van je leidinggevende.
  • Je kunt ook een afspraak maken met de HR-adviseur. Hij of zij kan naar je luisteren, meedenken over oplossingen en je helpen met informatie over de afspraken die gelden binnen de RUG en de wet- en regelgeving die eventueel op jouw situatie van toepassing is.
  • Verder kun je terecht bij de Vertrouwenspersoon. Zij kan met je meedenken over opties voor een informele oplossing en uitleggen hoe je een formele klacht indient. Goed om te weten: de vertrouwenspersoon bemiddelt niet, maar kan wel mediation organiseren.
  • Als je denkt dat er sprake is van een structureel onveilige of ongezonde situatie of van een systeemfout, dan kan de Ombudsfunctionaris je helpen. Zij geeft advies en denkt mee over mogelijke oplossingen. Alleen als jij daarvoor toestemming geeft, kan de ombudsfunctionaris bemiddelen, optreden als onafhankelijk gespreksleider, verwijzen en/of onderzoek (laten) verrichten. 

Ben je promovendus? Dan kun je hier terecht

  • Je kunt terecht bij je leidinggevende. Hij of zij kan naar je luisteren, meedenken over oplossingen, een bemiddelende rol spelen of iemand aanspreken. Is je leidinggevende degene die het ongewenste gedrag laat zien? Praat dan met de leidinggevende van je leidinggevende.
  • Je kunt ook een afspraak maken met de HR-adviseur. Hij of zij kan naar je luisteren, meedenken over oplossingen en je helpen met informatie over de afspraken die gelden binnen de RUG en de wet- en regelgeving die eventueel op jouw situatie van toepassing is.
  • Verder kun je een afspraak maken met een van de coördinatoren van de Graduate School. Zij hebben geen formele vertrouwensrol, omdat ze meestal ingebed zijn in de onderzoeksgroep. Toch kan het prettig zijn om met hen een gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld omdat je ze kent en het contact vertrouwd voelt.
  • Werk je bij FSE of UMCG en wil je een vertrouwelijk gesprek? Dan kun je ook contact opnemen met een van de counsellors.
  • Tot slot kun je terecht bij de Vertrouwenspersoon. Zij kan met je meedenken over opties voor een informele oplossing en uitleggen hoe je een formele klacht indient. Goed om te weten: de vertrouwenspersoon bemiddelt niet, maar kan wel mediation organiseren. 
  • Als je denkt dat er sprake is van een structureel onveilige of ongezonde situatie of van een systeemfout, dan kan de Ombudsfunctionaris je helpen. Zij geeft advies en denkt mee over mogelijke oplossingen. Alleen als jij daarvoor toestemming geeft, kan de ombudsfunctionaris bemiddelen, optreden als onafhankelijk gespreksleider, verwijzen en/of onderzoek (laten) verrichten. 

Tot slot

Tot slot doen we nog een keer onze oproep: heb je binnen de RUG ongewenst gedrag ervaren of gezien, laat dit dan weten via het centraal meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid. Daarmee lever je een bijdrage aan een veilig en inclusief studie- en werkklimaat, voor jezelf en voor anderen. Ook als je twijfelt over de impact of relevantie, horen we graag van je. Voel je vooral uitgenodigd om contact op te nemen met de coördinatoren van het meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid. Zij denken graag met je mee!

Aanvullend vind je hier een overzicht van de meest gestelde vragen & antwoorden over het centraal meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid. Heb je een algemene vraag over sociale veiligheid binnen de RUG? Mail deze dan naar het programmateam Sociale Veiligheid: socialsafety@rug.nl.   

Laatst gewijzigd:22 augustus 2025 08:08
View this page in: English