Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Beleid en strategie Sociale Veiligheid

FAQ centraal meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid

Algemeen

Wat bedoelen we met ongewenst gedrag? 

Met ongewenst gedrag bedoelen ongelijke behandeling, (seksuele) intimidatie of stalking, agressie, pesten en discriminatie.

Waarom is het belangrijk om hierover contact te zoeken met het meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid?

Dat is belangrijk omdat de RUG een veilige, inclusieve studie- en werkomgeving ambieert. Door contact te zoeken met het meld- en informatiepunt, kun jij hieraan bijdragen. We krijgen door jouw signaal of melding immers beter zicht op ongewenst gedrag, zodat we in actie kunnen komen om herhaling te voorkomen. 

Wat is het verschil tussen een signaal afgeven, melding doen of een klacht indienen?

  • Je geeft een signaal af als je iets gezien hebt of gehoord hebt over situaties in de studie- of werkomgeving die (kunnen) leiden tot ongewenst gedrag. 

  • Je doet melding als je je concreet en gericht uitspreekt over ongewenst gedrag in de studie- of werkomgeving. 

  • Je dient een klacht in als je meteen een beroep wilt doen op de formele klachtenprocedure. 

Het meld- en informatiepunt geeft advies over wat jij in jouw situatie kunt doen.

Kan ik bij het meld- en informatiepunt terecht wanneer ik buiten de RUG te maken heb gehad met ongewenst gedrag?

Heb je buiten de RUG te maken (gehad) met ongewenst gedrag, dan kun je terecht bij de politie, het centrum voor Seksueel Geweld, slachtofferhulp, vertrouwenspersonen van de studentenverenigingen of de ACII (voor ongewenst gedrag tijdens introductieperiode). 

Als het ongewenst gedrag buiten de RUG gevolgen heeft voor je werk of studie, dan kun je een beroep doen op je leidinggevende/HR-adviseur of je docent/mentor of studieadviseur/studentendecaan. 

Waarvoor kun je expliciet niet terecht bij het meld- en informatiepunt?

Je kunt bij ons niet terecht met vragen, klachten of onvrede over algemene onderwerpen zoals studieaangelegenheden, werkbeoorderlingen, financiële regelingen, salarissen of huisvesting. Hiervoor kun je als medewerker terecht bij je leidinggevende of HR-adviseur. Als student kun je hiervoor terecht bij de studieadviseur of het Centraal Loket Rechtsbescherming Studenten (CLRS). Het Meld- en Informatiepunt Sociale Veiligheid is ook niet bedoeld voor (acute) medische of psychologische hulpvragen.

Vertrouwelijkheid

Hoe vertrouwelijk is mijn contact met het meld- en informatiepunt?

Het webformulier dat je invult, is alleen inzichtelijk voor de coördinatoren van het meld- en informatiepunt. Dat geldt ook voor de mailwisseling nadat het webformulier is ontvangen. Het webformulier wordt een half jaar bewaard en daarna vernietigd.

De coördinatoren registreren jouw hulpvraag, signaal of melding zonder jouw naam en mailadres. Alleen als jij dat wilt, wordt jouw naam bij anderen bekend gemaakt, bijvoorbeeld als er hoor en wederhoor nodig is. Dit wordt dus altijd vooraf met jou overlegd.

Wat als ik liever helemaal anoniem blijf?

Je kunt een signaal afgeven of melding doen zonder je naam en mailadres bekend te maken. Dit geef je aan op het webformulier. Jouw anonieme signaal of melding wordt geregistreerd en kan bij het signaleren van een patroon of trend bijdragen aan het zichtbaar krijgen van ongewenst gedrag.

Werkwijze meld- en informatiepunt

Moet ik altijd eerst een webformulier invullen om in contact te komen met het meld- en informatiepunt?

Ja, dat is altijd nodig. Door te werken met een eenduidige ingang van het meld- en informatiepunt, houden de coördinatoren overzicht en voorkomen we dat signalen of meldingen tussen wal en schip belanden.

En wat als ik liever een persoonlijk gesprek wil om mijn situatie toe te lichten?

Alleen als de coördinatoren een persoonlijk gesprek nodig vinden om jouw situatie beter te kunnen inschatten voor een doorverwijzing, maken zij een belafspraak met jou. Goed om te weten: de coördinatoren zijn er voor adequate doorverwijzing; zij zullen dus geen verdiepend gesprek voeren. Dat is aan de functionaris naar wie zij jou doorverwijzen.

Welke informatie hebben de coördinatoren nodig voor een adequate doorverwijzing?

We vragen je om op het webformulier kort en concreet te omschrijven welk ongewenst gedrag je in welke situatie hebt gezien of ervaren, zodat de coördinatoren jou direct naar de juiste persoon kunnen verwijzen. Belangrijk: stuur geen privacygevoelige informatie mee als bijlage bij het webformulier. 

Als de coördinatoren vragen hebben over jouw situatie, dan krijg je een mail met het verzoek om nader contact. Soms is een situatie zo complex, dat er geen eenduidige doorverwijzing mogelijk is. Dan schakelen de coördinatoren na overleg met jou een expertteam in die de situatie nader gaat bekijken. Voor dit expertteam gelden heldere afspraken over vertrouwelijkheid. 

Kan ik ook direct bij een studieadviseur, studentendecaan, vertrouwenspersoon of ombudsfunctionaris terecht (dus buiten het meld- en informatiepunt om)?

Ja, dat kan. Op de webpagina van het meld- en informatiepunt vind je meer informatie, ook over waar je terecht kunt als je acuut hulp nodig hebt. Omdat het niet altijd meteen duidelijk is waarvoor je bij wie terecht kunt, kan het verstandig zijn om toch eerst het meld- en informatiepunt Sociale Veiligheid in te schakelen.

Als ik schending van wet- en regelgeving signaleer, kan ik dan ook terecht bij het meld- en informatiepunt?

Ja, je kunt dit altijd bij ons signaleren of melden. We zullen je dan doorverwijzen naar de ombudsfunctionaris of de contactpersonen voor klokkenluiders.

Kan het meld- en informatiepunt voor mij aangifte doen bij de (zeden)politie?

Nee, dat kunnen we niet doen. Je doet zelf aangifte. Voor advies/begeleiding daarbij verwijzen we je naar bijvoorbeeld het Centrum voor Seksueel Geweld.

Ik ben docent/leidinggevende en vertrouwelijk geïnformeerd over een situatie van ongewenst gedrag. Kan ik terecht bij het meld- en informatiepunt voor advies?

Ja, dat kan. We denken mee over wie jou het beste kan helpen in deze situatie.

Nazorg & terugkoppeling

Welke nazorg biedt het meld- en informatiepunt?

Het meld- en informatiepunt is er alleen voor het geven van informatie en voor doorverwijzing. Als de doorverwijzing voor jou niet tot een bevredigend resultaat heeft geleid, dan raden we je aan om opnieuw contact met ons op te nemen.

Ook voor bemiddeling kun je niet terecht bij het meld- en informatiepunt. De coördinatoren kunnen je hiervoor wel verwijzen naar de studieadviseur, HR adviseur of ombudsfunctionaris.

Als ik alleen een signaal wil afgeven via het meld- en informatiepunt, hoor ik dan ook terug wat hiermee is gedaan?

Als je alleen een signaal afgeeft, dan nemen we jouw signaal mee in de totale beeldvorming van de situatie. Jij krijgt daarvan geen terugkoppeling. Als je een melding doet en je concreet en gericht uitspreekt over een bepaalde situatie en een hulpvraag hebt, maak je afspraken met degene die jou ondersteunt hoe je op de hoogte gehouden wordt van het vervolg.

Beschuldigd van ongewenst gedrag

Kan ik ook bij het Meld- en Informatiepunt Sociale Veiligheid terecht als ik word beschuldigd van ongewenst gedrag?

Ja, ook in deze situatie geven wij advies over waar je terecht kunt voor hulp. Afhankelijk van jouw situatie is dat bij een intern functionaris, de vertrouwenspersoon of ombudsfunctionaris. Zij kunnen uitleg geven over hoe een eventueel onderzoek naar de situatie zal plaatsvinden, als dit aan de orde is. Hoor en wederhoor is daarbij altijd een belangrijk uitgangspunt.

Welke afspraken zijn er over onderzoek doen naar melding van ongewenst gedrag?

De afspraken daarover worden situationeel bepaald. Meestal wordt hiervoor het expertteam voor ingeschakeld.

Laatst gewijzigd:20 augustus 2025 15:25
View this page in: English