Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. M.I. (Marjolein) Deunk

dr. M.I. (Marjolein) Deunk

Universitair docent

Studentenwelzijn in het Hoger Onderwijs

Downloads:

Eindrapport Studentenwelzijn in het hoger onderwijs

Infographic Studentenwelzijn in het hoger onderwijs 

Infographic Student wellbeing in higher education 

Wat kunnen universiteiten en hogescholen op instellings- en opleidingsniveau doen om mentaal welzijn van studenten te behouden en verhogen en negatieve gevoelens en stress te voorkomen en verminderen? En (hoe) kunnen we hierbij rekening met mogelijke variatie in behoeften tussen verschillende (groepen) studenten? Om deze vragen te beantwoorden voeren Hanke Korpershoek en ik in opdracht van NRO een overzichtsstudie uit naar studentenwelzijn in het Hoger Onderwijs. Zie voor meer informatie de projectpagina.

Promolokaal

Promolokaal is een initiatief van het GION om proactief in te spelen op de diverse subsidiemogelijkheden voor promotieonderzoek door leerkrachten. Het doel is matching tussen collega's met potentiële promotie-onderwerpen en geïnteresseerde leerkrachten (PO/SPO/SO/VO/SVO/MBO/HBO) om zo kansrijke subsidieaanvragen voor promotiebeurzen te schrijven. Zie: Promolokaal

Project ViTaS

Downloads:

Eindrapport Bewust van je eigen blik

Lesbrief Bewust van je eigen blik

Heel wat anders: Het ViTaS-project in dichtvorm

ViTaS staat voor Visual Thinking Strategies voor Interculturele competenties van Academische basisschoolleerkrachten. Het project is gericht op de professionele ontwikkeling van studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) van de Rijksuniversiteit Groningen, specifiek gericht op het ontwikkelen van interculturele competenties.

Scholen hebben te maken met toenemende cultureel-etnische diversiteit van de leerlingen. Voor een optimale schoolloopbaan is het belangrijk dat de kennis en ervaringen van leerlingen op school herkend worden, maar voor leerlingen met een migratieachtergrond lijkt dit minder goed te gebeuren. Dit leidt tot ongelijke kansen, die beginnen in het basisonderwijs en doorwerken in het voortgezet- en vervolgonderwijs. Interculturele competentie van leerkrachten is belangrijk bij de aanpak van dit probleem. Project ViTaS richt zich daarom op de interculturele competentie van AOLB-studenten.

Bewustwording van het eigen perspectief en de manier waarop dit de blik stuurt is essentieel bij het ontwikkelen van interculturele competentie. Deze bewustwording zal worden gestimuleerd met behulp van de innovatieve lesmethode Visual Thinking Strategies (VTS). Met VTS bespreken studenten in kleine groepen een kunstwerk en videofragmenten van een voorleessessie in een kleuterklas. Het kunstwerk en het boek dat gebruikt wordt tijdens de voorleessessie bieden aanknopingspunten om te praten over culturele diversiteit. Het doel is hiermee de kennis, attitudes en het vertrouwen in eigen kunnen ten opzichte van cultureel-etnische diversiteit in de klas te vergroten en bij te dragen aan de kennisbasis over de ontwikkeling van interculturele competentie van toekomstig basisschoolleerkrachten.

Project ViTas wordt gefinancierd door het Comeniusprogramma van het NRO.

Laatst gewijzigd:25 juni 2022 12:35