Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons dr. M.I. (Marjolein) Deunk

dr. M.I. (Marjolein) Deunk

Universitair docent

Biografie

Marjolein Deunk heeft ontwikkelings- en onderwijs psychologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen (1997-2001). Aanvullend heeft ze de European Master in Clinical Linguistics aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universit ä t Potsdam gevolgd. Ze heeft haar promotieonderzoek naar de activiteiten en interacties van peuters in de peuterspeelzaal verricht bij het Center for Language and Cognition Groningen. Met behulp van een Fulbright beurs heeft ze een paar maanden als gastonderzoeker aan de Harvard Graduate School of Education in de Verenigde Staten aan haar onderzoek kunnen werken. In 2009 verscheen haar proefschrift ‘Discourse Practices in Preschool. Young Children’s Participation in Everyday Classroom Activities’.

Vanaf 2009 is Marjolein werkzaam bij het GION en heeft binnen TIER (Top Institute for Evidence Based Education Research) als dagelijks begeleider van twee promovendi meegwerkt aan onderzoek naar het effect en de toepassing van doelen en referentieniveaus op de lees- en rekenvaardigheden van basisschoolleerlingen. Ze heeft daarnaast onderzoek gedaan naar differentiatie in het basisonderwijs en bij onderzoek naar de gang van zaken op kleine, krimpende en verbeterde scholen.

Marjolein is als copromotor betrokken geweest bij onderzoek naar leerkracht-kind interacties in Chileense kleuterklassen (afgerond met een proefschrift waaraan het predicaat 'cum laude' is verleend) en bij lopend onderzoek naar interacties tussen leerktrachten en een- en meertalige kinderen in de kleuterklas. Ook analyseert ze het bereik van kringgesprekken in de peuterspeelzaal, door zowel te kijken naar de leerzaamheid van het groepsgesprek als naar de deelname van alle kinderen in de groep en de manier waarop de leidster (m/v) de de activiteit in interactie met de kinderen vormgeeft.

Tenslotte houdt Marjolein zich bezig met culturele diversiteit in het onderwijs, onder andere via project ViTaS, over interculturele competentie van aankomend basisschoolleerkrachten.

Laatst gewijzigd:25 juni 2022 12:35