Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie Scholieren Profielwerkstuk

Wat maakt ons mens?

Filmwijzer over ethiek en wijsgerige antropologie
Filmwijzer bij de film Never let me go

Wat maakt ons mens? Is het beter om te weten wat er in de toekomst te wachten staat? Mogen we mensen klonen voor orgaandonatie? Deze vragen en meer komen aan bod in de filosofische filmwijzer “Wat maakt ons mens?”, ontwikkeld door het Alfasteunpunt. Deze filmwijzer kan in combinatie met de film Never Let Me Go (2010) in de filosofieles gebruikt worden om vraagstukken rondom ethiek en wijsgerige antropologie te bespreken. De filmwijzer is geschikt voor bovenbouwklassen havo/vwo.

Over de film

Titel: Never Let Me Go
Regisseur: Mark Romanek
Jaar van uitgave: 2010
Met o.a.: Carey Mulligan, Keira Knightley en Andrew Garfield
Thema’s: identiteit; menselijkheid; klonen; orgaandonatie; opoffering; vriendschap

Synopsis

Never Let Me Go volgt het leven van Kathy, Ruth en Tommy, die opgroeien op een afgesloten Britse kostschool. Terwijl zij zich ontwikkelen tot volwassenen, ontdekken ze de zware realiteit die hen in de toekomst te wachten staat.

Laatst gewijzigd:06 december 2023 11:09