Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek Gezondheidswetenschappen Sociale Geneeskunde
University Medical Center Groningen

Geïntegreerde zorg voor mensen met een verstandelijke handicap

Onderzoeker:

D.E.M.C. Jansen

Projectleiders:
  • D. Post Prof Phd
  • J.W. Groothoff Prof PhD
  • B. Krol PhD
Onderzoeksperiode: 2001-2008
Financier: St. Zorg Zwolle en St. Gezondheidszorgonderzoek IJsselmond

Samenvatting:

Continuïteit van zorg en afstemming tussen hulpverleners zijn noodzakelijk om het zorgproces van extramuraal verblijvende mensen met een verstandelijke beperking (vb) goed te laten verlopen. Eén van die manieren om continuïteit te bevorderen is het leveren van geïntegreerde zorg. Door middel van een literatuurstudie en effectstudie is onderzocht wat de waarde van geïntegreerde zorg is voor vb. Uit literatuur komt naar voren dat er voor vb voldoende argumenten zijn om de zorg geïntegreerd aan te bieden. Naast gefragmenteerde zorg en een vaak moeizame communicatie tussen betrokken hulpverleners is het belangrijkste argument dat vb vaak een groot aantal zorgbehoeften hebben waarin niet of onvoldoende wordt voorzien. Om de effecten van geïntegreerde zorg op deze patiëntgroep te onderzoeken is een pilotstudy uitgevoerd. In deze pilotstudy konden zowel ouders en verzorgers als begeleiders en medici een beroep doen op een Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (AVG) en, indien nodig, op het netwerk van deze AVG, die geheel of gedeeltelijk verbonden was aan een intramurale instelling. Het expertisenetwerk is over een periode van acht maanden geëvalueerd. Vanwege het lage aantal vb dat bij het expertisenetwerk was aangemeld is het echter onduidelijk of geïntegreerde zorg voor vb bijdraagt aan een hogere kwaliteit van zorg. Dit betekent echter niet dat geïntegreerde zorg voor deze patiëntgroep geen waarde heeft. Geïntegreerde zorg zou zeker nog een kans verdienen bij deze populatie gezien demografische en epidemiologische trends en vanwege individuele verwachtingen van de patiënt.

Laatst gewijzigd:13 februari 2015 16:13
View this page in: English