Over ons Faculty of Science and Engineering

Subsidie voor vernieuwend concept dat rubberafval verwerkt tot nieuwe producten

30 juni 2022

Dankzij onderzoek van professoren Francesco Picchioni en Ton Broekhuis van het Engineering and Technology institute Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, is een methode ontwikkeld waarmee het rubber uit oude autobanden kan worden hergebruikt in nieuwe producten. De bedrijven New Born Rubber en FP Products Holding hebben met input van de onderzoekers het concept doorontwikkeld. Voor de bouw van een testinstallatie en het ontwikkelen van producttechnologie is een forse subsidie van meer dan € 1,3 miljoen toegekend.

De groeiende afvalbergen van autobanden en fietsbanden vormen wereldwijd een milieuprobleem. Er bestaat tot op heden geen techniek waarbij het harde rubber van de oude banden kan worden gerecycled en hergebruikt in hoogwaardige toepassingen. Daarom worden oude banden vaak verbrand.

Rubber onder hoge druk

De samenwerkingspartners hebben in het laboratorium een oplossing gevonden waarbij gevulkaniseerde rubber grotendeels wordt afgebroken door het toepassen van hoge druk. Het resultaat na dit proces is een nieuw en elastisch rubber dat wél op grote industriële schaal kan worden omgezet tot grondstoffen en nieuwe producten. Door van banden een circulair eindproduct te maken kan een essentiële bijdrage worden geleverd aan het oplossen van een groot milieuprobleem.

Subsidie voor testinstallatie

New Born Rubber gaat nu een testinstallatie bouwen en productietechnologie ontwikkelen waarmee oude autobanden en fietsbinnenbanden worden verwerkt tot nieuwe eindproducten. Dit zal naar verwachting een groei in de omzet bij de betrokken bedrijven en in de werkgelegenheid geven. Voor dit project is een forse subsidie van ruim € 1.1 miljoen toegekend uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Daarnaast draagt de provincie Groningen nog € 248.000 bij aan het project. Francesco Picchioni blijft bij het vervolgonderzoek betrokken.

Oude autobanden worden vaak verbrand omdat ze niet te recyclen zijn
Laatst gewijzigd:04 augustus 2023 16:42