Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Vakgroep is verhuisd naar het Rölinggebouw!

Datum:18 december 2023
Auteur:Fons van Ulzen
Rölinggebouw

Na jaren vergunningsaanvragen, bouwen, renoveren, en verhuizen is het dan eindelijk zover. De vakgroep Staatrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde heeft eindelijk haar vertrouwde stek in het Harmoniecomplex verlaten en is verhuisd naar de bovenste verdieping van het vernieuwde Rölinggebouw.

Op een vroege morgen loop je door de ingang van het vernieuwde pand (vanaf het kruispunt tussen de Rode weeshuisstraat en de Oude Boteringe of vanaf het Academiegebouw) en kom je terecht in de grote aula. Hier zie je menig medestudent gebruik maken van de studiefaciliteiten. In het achterhoofd probeer je nog na te gaan wie professor Bernard Röling ook alweer was. Totdat  je te binnenschiet dat Röling hoogleraar strafrecht, strafvordering was en criminologie heeft gedoceerd aan de faculteit rechtsgeleerdheid van 1949 tot 1985. Hoe kon je dat nou vergeten?

Voordat je je door de aula begeeft is het van belang een korte blik naar rechts te werpen. Tot je grote verbazing biedt onze faculteit niet enkel studievertier. Maar ter ondersteuning van je studieprestaties vind je hier het koffiezetapparaat. En als je dan toch behoefte heeft aan zwart cafeïnewater met smaak kun je rechts van het koffieapparaat verse bonenkoffie in de kantine scoren!

We vervolgen onze weg door de aula, om op een kruispunt te belanden. Links zie je de printer voor je jurisprudentiebundels, verslagen en presentatieteksten. Rechts zie je een uitdaging. Hoewel de fitste onder ons deze workout van vier trappen aandurven, om vervolgens  met de neus op de feiten te worden gedrukt door de confrontatie met kortademigheid en het onverwachte gebrek aan conditie. Is er voor eenieder die deze conditie liever onderhoudt in de sportschool, de keuze voor niet één, maar voor maar liefst twee liften.

Na een korte tocht van een kleine minuut met de lift of de tocht met de trap, waar je een collegepauze mee kunt vullen (tot slot van rekening moet je tot de vierde verdieping) sla je af naar rechts waar een lange gang je begint te duizelen. Terwijl je je begeeft door de gang zwaai je kort naar links met een glimlach naar Cheriette en Yvonne (de secretaresses van de vakgroep). Vervolgens kijk je naar rechts door het raam waar de UB je flashbacks geeft naar een onderschatte tentamenweek.

Nadat je langs de studieplekken en overlegruimtes, met de creatieve namen 4C en 4D, bent gelopen, heb je bijna de tocht voltooid.

Nadat je je adem weer onder controle hebt kom je plots tot stilstand, links zie je een grote banner staan met woorden die je met enige trots hardop denkt. ‘Vakgroep staatsrecht, bestuursrecht en bestuurskunde’. De eindbestemming bereikt. Terwijl je door de hal loopt op zoek naar de docent die jouw vraag het beste kan beantwoorden, kijk je vol verwondering uit over de hele binnenstad. In het bijzonder valt je op (van links naar rechts) het forum,  DUO, het Groninger -museum, de Vismarkt en de A-kerk. Dat het zover mocht komen.

Heeft deze ervaring je belangstelling gewekt, heb je een prangende vraag of wil je gewoon even komen kijken? Kom dan langs op de vierde verdieping van het Rölinggebouw bij onze vakgroep.

Tags: Algemeen

Fons van Ulzen

Hé! Wat leuk dat je op de blogpagina van Juridische bestuurskunde terecht bent gekomen! Voor praktische informatie over onze leuke studie en verhalen van (ex)studenten en docenten ben je op de juiste plek! Als student-assistent van de vakgroep SBB en master-student JB zal ik je middels deze blogs een inkijkje geven in de studie Juridische bestuurskunde!