Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Stage lopen naast de master Juridische Bestuurskunde? Sanne van de Kamp deed het!

Datum:27 september 2022
Sanne van de Kamp

In deze blog spreken we met masterstudent Sanne van de Kamp over het stage lopen naast de master Juridische Bestuurskunde. Waar heeft ze stage gelopen? Hoe heeft ze dat ervaren? En zou ze het andere studenten aanraden? Al deze vragen beantwoordt Sanne in deze blog!

Kan je jezelf even kort voorstellen?

Mijn naam is Sanne van de Kamp, ik ben 22 jaar oud en ik woon in Zwolle. Ik volg op dit moment de master Juridische bestuurskunde nadat ik ook de bachelor Juridische bestuurskunde heb afgerond aan de RUG.

Waar loop je op dit moment stage en wat voor werkzaamheden mag je doen?

Afgelopen half jaar heb ik stage gelopen bij de Eerste Kamerfractie van de VVD. Dit deed ik 16 uur per week waarvan ik elke dinsdag doorbracht bij de fractie in Den Haag en de andere uren thuis werkte. Als stagiaire hielp ik de senatoren van de fractie met het uitzoeken van informatie over wetsvoorstellen. Dit deed ik door bijvoorbeeld te helpen met het opstellen van een fractienotitie of het uitwerken van een maatschappelijk vraagstuk waarna ik de fractie via een presentatie bij praatte over dit vraagstuk. Daarnaast beheerde en onderhield ik samen met een andere stagiair de social media van de fractie door filmpjes op te nemen met de senatoren of foto’s te plaatsen waarin we het werk van de Eerste Kamer aan een breder publiek lieten zien.

Is stage lopen goed te combineren met de studie?

Voor mij was de stage goed te combineren met de master. Doordat ik alleen de dinsdag als vaste dag had kon ik mijn stage en studie goed om elkaar heen plannen. Daarnaast was er vanuit mijn stage ook ruimte en fijn overleg over het combineren van mijn werkzaamheden met mijn studie tijdens bijvoorbeeld tentamens.

Wat zijn volgens jou de grootste voordelen van het stage lopen naast de master?

Het grootste voordeel van stage lopen naast de studie is toch wel het praktische inkijkje dat je krijgt door mee te lopen in de praktijk. Door in de praktijk te zien hoe de Eerste Kamer en het wetgevingsproces nu echt werkt krijgt de theorie uit de studie meer kleur en krijg je alles echt op een andere manier mee. Een ander groot voordeel is de kans tot het opbouwen van een netwerk. Door in de praktijk mee te lopen leer je veel verschillende mensen kennen die al in de juridische/ politieke of bestuurskundige praktijk werken. En het horen van ervaringen en verhalen van deze mensen met veel ervaring is interessant en enorm waardevol voor het ontdekken van je eigen carrière.

Zijn er hier ook nadelen aan verbonden?

Ondanks dat stagelopen goed te combineren is met de studie vergt het plannen wel enige discipline. Je zal het wel wat drukker hebben wanneer je je stage doet naast het volgen van één of meer vakken. En soms kan het plannen van studie, stage en sociale dingen best lastig zijn. Vooral wanneer drukke periodes van stage en studie parallel lopen, wat niet altijd te voorkomen is. Het is daarom verstandig om vooraf goed te kijken welke vakken je naast je stage wilt volgen en of dit goed te combineren is.

Zou je andere studenten aanraden om buiten het curriculum stage te gaan lopen?

Ik zou andere studenten zeker aanraden om buiten het curriculum stage te gaan lopen! De voordelen die je uit het lopen van stage haalt zijn echt de moeite waard en voegen ook een geheel nieuw stukje ervaring toe aan je studie. Ook helpt het je om na te denken over wat je eventueel wel of niet zou willen gaan doen na je studie. Wel raad ik je dus aan om voor je aan je stage begint goed te kijken of en welke vakken je eventueel nog wilt volgen naast het lopen van je stage.

Tags: Algemeen, Master