Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Martine Wursten over het doorstromen naar de master Juridische Bestuurskunde

Datum:18 mei 2022
Martine Wursten

Martine Wursten stroomde vanuit een andere studie door naar de master Juridische Bestuurskunde. Wij stellen haar een aantal vragen over hoe zij het doorstroomproces heeft ervaren.

Welke studie deed je voordat je aan de master Juridische Bestuurskunde begon?

Ik deed Bestuurskunde/overheidsmanagement aan de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden.

Waarom heb je voor de master Juridische Bestuurskunde gekozen?

De verdieping in het recht leek me heel interessant. Bij Bestuurskunde leer je wel over wetten en regelgeving, maar ga je er niet zo diep op in. De master beloofde (en maakte het waar) veel meer rechten waarmee de overheid te maken heeft, en dat sprak me aan. Een onmisbare combinatie voor een ambtenaar.

Kon je direct doorstromen of moest je eerst een pre-masterprogramma volgen?

Ja ik kon direct doorstromen, dus dat was super. Dat was overigens ook een belangrijke reden om deze master te gaan doen. Ik kon de pre-master gelijktijdig doen met mijn hbo-bestuurskunde en dat vond ik echt een hele mooie kans. Zo was ik geen extra jaar kwijt aan het volgen van de pre-master. Dat hebben ze bij NHL Stenden en de Rijksuniversiteit Groningen heel goed geregeld.

Sloot de master goed aan op je vorige studie?

Ja heel goed. Je neemt ook zeker voordelen mee vanuit het hbo, bijvoorbeeld je ervaring met afstuderen en het schrijven van een scriptie. Verder vond ik Juridische Bestuurskunde echt een mooie verdieping op bestuurskunde. Het was echt een aanvulling op recht en beleid vakken die ik heb gehad. Zo had ik op het hbo het vak Lokaal Beleid, op de pre-master het vak Governance en op de master Beleidsontwikkeling. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor rechten. Tijdens het hbo en de pre-master had ik Nederlands recht, Europees recht,  Staatsrecht en Burgerlijk recht, en tijdens de master Recht Decentrale Overheden en Privaatrecht.

Wat is voor jou het grootste voordeel aan het feit dat je direct kon doorstromen?

Ik had binnen 5 jaar een hbo én een master op zak! Een mooie kans voor iemand die havo heeft gedaan maar er toch meer uit wil halen zonder super lang over z'n studie te doen.

Zaten er ook mindere kanten aan het doorstroomproces?

Het combineren van hbo bestuurskunde met een pre-master moet je wel liggen. Het is niet makkelijk, het kost veel tijd en het niveau is echt wel een stuk hoger. Ik combineerde het met een bestuursjaar bij mijn studentenvereniging, maar dat zal ik niet aanraden. Het is een intensief traject.

Zou je het studenten aanraden om net als jij door te stromen naar de master Juridische Bestuurskunde?

Zeker! Vanuit NHL Stenden wordt je ook heel prettig opgenomen op de RUG in Groningen. Ik vond Juridische Bestuurskunde een kleinschalige master met echte betrokkenheid en bereikbaarheid van deskundige hoogleraren. Een aanrader!

Ook doorstromen naar Juridische Bestuurskunde?

Mocht je willen weten wat de exacte doorstroommogelijkheden zijn voor jouw studie, schroom niet om contact op te nemen met studieadvies-rechten@rug.nl.

Bij inhoudelijke vragen over de master en de te volgen vakken kun je contact opnemen met de opleidingscoördinator van Juridische Bestuurskunde; Barbara Brink via b.brink rug.nl.

Tags: Alumni, Master