Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Even voorstellen: Michiel Herweijer, universitair docent

Datum:06 juli 2022
: Michiel Herweijer

De docenten van de opleiding Juridische Bestuurskunde zijn werkzaam aan de faculteit Rechtsgeleerdheid, bij de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht & Bestuurskunde. In deze blog: Michiel Herweijer, universitair docent.

Sinds 2019 verzorgt Michiel Herweijer de vakken Theorie Sociale Wetenschappen (kennismaken met grondleggers van en spraakmakers in de sociologie) en Modern Publiek Management (vergelijken hoe in diverse westerse landen het politiek-ambtelijke topbestuur is georganiseerd en stapje voor stapje wordt gemoderniseerd). In de jaren zeventig van de vorige eeuw studeerde hij in Nijmegen politicologie en behaalde hij zijn lesbevoegdheid economie. De rode draad in zijn loopbaan was het verrichten van evaluatie onderzoek. Hij promoveert in de jaren tachtig aan de Universiteit Twente op een proefschrift over de kostenontwikkeling van, de instroom in en de uitstroom uit de Nederlandse arbeidsongeschiktheidsverzekering (de voorloper van de WIA). Later verricht hij samen met anderen de evaluatie van de gemeentelijke herindeling van de provincie Groningen van 1990 en van delen van de provincie Zuid-Holland (2000-2008). Ook is hij enige jaren werkzaam als directeur van een provinciale rekenkamer. Hij hoopt van harte dat studenten Juridische Bestuurskunde aan de hand van de tiende, geheel herziene druk van Overheidsbeleid (verschenen mei 2021 bij uitgeverij Kluwer) veel plezier en handigheid verkrijgen in het analyseren en beoordelen van de effecten van eigentijds overheidsbeleid.

Tags: Docenten