Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Christian Louwerse over het doorstromen naar de master Juridische Bestuurskunde

Datum:16 januari 2023
Harmonie gebouw

In deze blog spreken we met masterstudent Christian Louwerse over het doorstromen van de bachelor Europese Talen en Culturen naar de master Juridische Bestuurskunde. Ook zal Christian vertellen over hoe hij de premaster heeft ervaren.

Kan je jezelf even voorstellen?

Mijn naam is Christian Louwerse en ik ben 23 jaar. Sinds 2017 studeer ik in Groningen en ik ben sindsdien lid geweest bij de Navigators en bij Drs. Vijfje. Ik ben begonnen met de studie Europese Talen en Culturen en na het behalen van mijn bachelor heb ik besloten de overstap te maken naar Juridische Bestuurskunde. In februari ben ik begonnen met deze master.

Kan je wat meer vertellen over wat je hiervoor hebt gedaan?

Ik heb hiervoor dus de bachelor Europese Talen en Culturen gedaan met Frans als taal. Op de middelbare vond ik dit leuk om te doen en het leek me interessant om daar in mijn latere carrière iets mee te doen. Deze studie heeft me veel analytische vaardigheden opgeleverd, maar ik had het idee dat ik qua harde kennis niet veel had opgestoken van deze studie. Gedurende mijn studententijd merkte ik dat de studie wel interessant was, maar niet bood waar ik naar op zoek was. Ik had het idee dat ik door de studie later ‘diegene zou worden die goed Frans kan’, maar de studie paste inhoudelijk niet helemaal bij mij. Dit zag ik als een zwaarwegende reden om te kijken of iets anders beter bij me zou passen.

Hoe ben je toen bij de master Juridsiche Bestuurskunde uitgekomen?

Tijdens mijn buitenlandminor in Canada kwam ik erachter hoe interessant de werking van het openbaar bestuur en de beschrijving daarvan in wet- en regelgeving wel niet is. Samen met mijn wens om later iets in het openbaar bestuur te gaan doen, zorgde dit ervoor dat ik op zoek ging naar een meer bestuurskundige studie. In Groningen zag ik dat je dan bij Juridische Bestuurskunde uitkomt. De juridische insteek was precies de inhoud die ik zocht! Niet alleen maar vage uitzettingen schrijven over maatschappelijke vraagstukken, maar juist kijken hoe antwoorden op maatschappelijke vraagstukken inhoudelijk op een juridische manier zijn in te vullen. Daarnaast kende ik de stad Groningen en de RUG al, wat de overstap naar specifiek deze bestuurskundestudie ook makkelijker maakte.

Hoe was het om de premaster te volgen?

Na mijn bachelor heb ik besloten om de premaster te gaan doen, alle 80 punten verspreid over 1,5 jaar. In het eerste halfjaar heb ik nog een minor gevolgd om überhaupt in aanmerking te mogen komen voor de premaster, aangezien je premaster uit maximaal 60 EC mag bestaan.  In het begin is het wel even wennen aan de juridische termen en manieren van schrijven, maar de vakken in het eerste blok zijn prima te volgen als niet-jurist. De vakken beginnen echt bij het begin en je wordt tijdens de colleges aangemoedigd om vooral vragen te stellen, zodat je echt begrijpt wat de stof inhoudt. Natuurlijk zijn bepaalde vakken pittig, maar de studielast is goed verdeeld, waardoor de premaster wel haalbaar is. Naar mijn ervaring is de verdeling tussen juridische en meer maatschappelijke vakken goed, waardoor je niet twee pittige juridische vakken tegelijkertijd volgt. De diversiteit van de vakken maakte de premaster voor mij aantrekkelijk en achteraf gezien ben ik blij dat ik deze stap heb genomen.

Zou je het studenten aanraden om deze premaster te volgen?

Ik zou de premaster zeker aanraden aan andere studenten die affiniteit hebben met het openbaar bestuur! De premaster geeft een hele goede basis voor de master zelf. De juridische vakken zijn prima te doen wanneer je eenmaal gewend ben aan de juridische manier van denken en doen.