Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Alumnus aan het woord: Mart Jan Hofstede

Datum:03 april 2021
Mart Jan Hofstede

Waar komen onze alumni terecht? In de blogreeks ‘Alumnus aan het woord’ spreekt een alumnus over de mogelijkheden als afgestudeerd juridisch bestuurskundige. In deze blog: Mart Jan Hofstede, concernadviseur Externe Betrekkingen Concernstaf bij de gemeente Groningen.

‘Toen ik in 2017 begon met werken bij de gemeente Groningen was ik trainee in het team strategie, onderdeel van de concernstaf. Dat is de staf die het college en de concerndirectie ondersteunt en bepaalde thema’s, die niet binnen een van de andere directies passen, oppakt. Een van die thema’s is lobby.

Gemeenten doen veel werk op belangrijke thema’s, bijvoorbeeld in het sociaal domein, maar ook op het gebied van wonen, energietransitie, leefbaarheid, ga zo maar door. Daarom is het van belang om het landelijke beleid dat daarover gemaakt wordt, te helpen vormen. Dat kan door te lobbyen. Ik kreeg destijds de opdracht te verkennen hoe wij onze lobbyvaardigheden als gemeente konden versterken. Ik kwam er al snel achter dat het niet (meer) zo werkt dat je iemand met Haagse ervaring inhuurt, die naar Den Haag stuurt en dat zo al je problemen opgelost worden. Invloed uitoefenen op de Haagse of Brusselse arena kan op veel manieren: vroeg in het proces als het beleid gemaakt wordt. Dan is het hebben van ambtelijke contacten op ministeries nodig. Het kan ook later in het proces, als een specifiek issue bijvoorbeeld al in de Tweede Kamer wordt besproken. Dan helpt het om kamerleden te benaderen.

Vaak kan een beleidsmedewerker, die met een onderwerp bezig is, een groot deel van het lobbywerk het beste zelf doen: hij of zij weet er immers het meest van, op de juiste momenten kan vervolgens ook een bestuurder ‘ingezet’ worden. In de jaren nadat ik trainee was, werd ik zelf junior adviseur en vervolgens adviseur. Ook werd er toen in onze directie langzaam een lobbyteam opgebouwd: er kwam een coördinator lobby (wij zeggen altijd externe betrekkingen, omdat dat volgens veel mensen minder vies klinkt), iemand met Haagse ervaring die eerst vooral binnen de muren van de organisatie blijft om de inhoudelijke experts, beleidsmedewerkers en strategen, op weg te helpen om lopende lobby’s te coördineren. Er kwam ook een junior adviseur externe betrekkingen bij en we gingen nauw samenwerken met het team Europese en Internationale Zaken. Samen ontwikkelden we een lobby-agenda, met daarop thema’s waarop ons collega beter wil lobbyen in Den Haag en Brussel. Wat wij dagelijks doen vanuit het team externe betrekkingen is Haagse ontwikkelingen in de gaten houden. We stellen onze collega’s en het college van Burgemeester en Wethouders daarvan op de hoogte en adviseren over het verdere verloop van het lobbytraject. Dit alles in samenwerking met de mensen die verstand hebben van de inhoud van een dossier.

We vergaderen over en onderzoeken binnen de organisatie wat we op bepaalde thema’s als gemeente nu echt willen.  We proberen daar strategieën op te maken en onze bestuurders en ambtelijke collega’s te helpen lobbyen. Dat doen we vaak in netwerken, zoals de Vereniging Nederlandse Gemeenten, het stedennetwerk G40, de G4 steden, noordelijke steden, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland of met partners uit de stad, zoals de Rijksuniversiteit Groningen of het UMCG. Als onze bestuurders naar vergaderingen van die clubs gaan, dan geven wij ze advies mee.

Waarom Juridische Bestuurskunde?

Om de tijd te vullen, die dan nog overblijft in mijn vierdaagse werkweek, heb ik ook een rol in de Planning en Control-cyclus van de gemeente. Ik schrijf de aanbiedingsbrieven bij de jaarrekening, de voorjaarsnota en de begroting. Leuk werk, omdat je samen met het college van B&W en de organisatie op zoek moet naar wat het verhaal van het college is: welke boodschap wil men afgeven richting de raad en de inwoners? Ook in dit deel van mijn functie heb ik een rol als generalist. Ik weet van veel dingen iets, maar van niets weet ik alles. Ik heb bij het vervullen van die rol voor mijn gevoel veel gehad aan het karakter van mijn studie Recht en Bestuur (Juridische Bestuurskunde). We werden juridisch geschoold, maar vooral ook geleerd om de maatschappelijke en politiek-bestuurlijke praktijk en bijbehorende organisaties te doorgronden. Juist bij een gemeente, een 'politiek-bestuurlijk bedrijf', waar op veel thema’s veel gebeurt, komt dat vaak heel goed van pas.

Als je vragen hebt, stuur me vooral een mailtje, via mart.jan.hofstede groningen.nl

Tags: Alumni