Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Career Services Law Beroepsmogelijkheden
Header image Met recht aan het werk!

Het werkende leven van Marjolein Moorman

Datum:29 juni 2021
Marjolein Moorman

In mijn vorige blog vertelde ik over hoe ik na (maar eigenlijk al tijdens) mijn studie in de advocatuur terecht ben gekomen. In deze blog neem ik je mee in de dagelijkse praktijk. Hoe ziet een kantoordag eruit en waar houd ik me als advocaat-stagiaire op het gebied van arbeidsrecht zoal mee bezig?

Start van de dag
De maandagochtend beginnen we iedere week met het teamoverleg. We bespreken met elkaar de nieuwe zaken en delen ervaringen uit. Daarnaast is er ruimte om iets te vertellen over cliëntrelaties, marketingzaken en innovaties. Het teamoverleg is momenteel nog digitaal vanwege de Covid-maatregelen.

Na het overleg pak ik mijn agenda (lees: takenlijst) erbij. Op de planning staat: een begin maken met een verzoekschrift tot ontbinding van een arbeidsovereenkomst, het beoordelen van een vaststellingsovereenkomst en het beantwoorden van enkele vragen van vaste cliënten. Best overzichtelijk, toch? Vaak wordt die planning echter nog wel omgegooid. Het arbeidsrecht is namelijk bij uitstek een rechtsgebied waar veel spoedvragen tussendoor komen. Snel (kunnen) schakelen is dus belangrijk!

Verzoekschrift tot ontbinding
Bij Yspeert advocaten staan we voornamelijk werkgevers bij, waarmee we in de loop der jaren een bestendige relatie hebben opgebouwd. Daardoor zijn we goed op de hoogte van de (interne) organisatie, weten we wat er speelt en hebben we korte lijntjes. Dat werkt erg prettig, vooral wanneer een ontbindingsprocedure uiteindelijk onvermijdelijk blijkt.

Het opstellen van het verzoekschrift tot ontbinding van een arbeidsovereenkomst begint altijd met het uiteenzetten van de relevante feiten en omstandigheden: welke gebeurtenissen hebben ertoe geleid dat het verzoek moet worden ingediend? Daarna volgt het juridisch kader waarin de ontslaggrond (bijvoorbeeld disfunctioneren of een verstoorde arbeidsrelatie) aan de hand van jurisprudentie en literatuur wordt onderbouwd. Als laatste worden de verzoeken opgesomd in het petitum, zoals dat zo mooi heet.

Vaststellingsovereenkomst
In veel gevallen komt het niet tot een ontbindingsprocedure, maar wordt de arbeidsovereenkomst beëindigd ‘met wederzijds goedvinden’ door middel van een vaststellingsovereenkomst (VSO). Dit houdt in dat werkgever en werknemer samen afspraken maken over het einde van het dienstverband. Zij zijn hierin volledig vrij. Voor een werknemer is in ieder geval van belang dat de VSO zo is opgesteld dat daarmee zijn of haar recht op een WW-uitkering zoveel mogelijk wordt veiliggesteld. Zaken waar verder veel over wordt onderhandeld, zijn o.a. de einddatum en (beëindigings)vergoedingen.

Adviesvragen
Gedurende de dag komen er vaak nog wat ‘korte’ adviesvragen binnen van onze vaste cliënten. Deze vragen kunnen over van alles gaan: “mag ik nog een tijdelijk contract met mijn werknemer sluiten?”, “wat moet/kan ik doen als mijn werknemer niet meewerkt aan zijn re-integratie?”, “heb ik voldoende dossier opgebouwd voor een ontslag?” of “moeten we voor dit besluit ook naar de ondernemingsraad?” enzovoort. In verband met de coronacrisis krijgen we nu veel vragen over het wijzigen van arbeidsvoorwaarden en de rol van de ondernemingsraad daarin.

Recente ontwikkelingen
Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in mijn rechtsgebied. Zo check ik iedere dag of er nog relevante uitspraken zijn gepubliceerd waar we wellicht in een lopende zaak iets aan hebben. Daarnaast post ik dit soort zaken dan regelmatig op LinkedIn of in een blog op onze website. Zo houden we niet alleen onszelf, maar ook onze (potentiële) cliënten goed op de hoogte!

Beroepsopleiding advocatuur
Binnenkort word ik beëdigd als advocaat en zal ik starten met de beroepsopleiding advocatuur! In een volgende blog zal ik jullie daar meer over vertellen en mijn ervaringen delen.