Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Career Services Law Beroepsmogelijkheden
Header image Met recht aan het werk!

Het werkende leven van Douwe Hoeks

Datum:22 februari 2021
Douwe Hoeks

Heden verschenen voor mij, Douwe Hoeks, kandidaat-notaris bij Kooijman Autar Notarissen Adviseurs, Mediators en Juristen in Rotterdam, verschillende cliënten. Vanwege de huidige situatie dan wel vaak digitaal.

Samenlevingscontract

Zoals ik in mijn vorige blog al even heb aangestipt, is het notariaat een heel menselijk en tegelijk juridisch beroep, waarbij je mensen begeleidt tijdens alle fases van hun leven. Een goed voorbeeld daarvan is een bespreking met een jong stel dat enkele maanden samenwoont en graag het een en ander wenst te regelen over hun samenleving.

Voor ongehuwde samenwoners die geen geregistreerd partnerschap hebben, regelt de wet nagenoeg niks. Om toch op relatiegebied iets te regelen, is een samenlevingscontract nodig. Tijdens een bespreking zoals deze komen uitvoerig de persoonlijke wensen van het stel naar voren. Een paar voorbeelden van belangrijke vragen in zulke situaties zijn:

• Hoe moeten de kosten van de huishouding worden verdeeld? Betalen ze allebei de helft, of moet degene die meer verdient ook meer betalen?
  • Moeten de inboedel, auto en/of andere goederen gemeenschappelijk zijn of is het de bedoeling dat ze allebei hun eigen goederen houden, en moet er dan ook een lijst komen van wie bijvoorbeeld de wasmachine en van wie de televisie is?
  • Stel dat ze uit elkaar gaan: is het gewenst dat er een alimentatieregeling wordt opgenomen?

Bovendien is het goed om te vragen hoe ze het voor zich zien wat er moet gebeuren na het overlijden van één van hen: moeten de gemeenschappelijke goederen, of alle goederen of helemaal niks door de langstlevende van de twee partners worden verkregen? En hoe zit het als er kinderen komen?

Om te zorgen dat de langstlevende partner goed verzorgd achterblijft na het overlijden van de eerste partner is het verstandig ook een testament te maken: voor ongehuwd samenwoners die geen geregistreerd partnerschap hebben, regelt de wet immers nagenoeg niks en met alleen een samenlevingscontract word je nog geen erfgenaam van elkaar.

Meedenken met de cliënt

Het is leuk om te zien dat mensen voor ogen hebben wat ze willen, maar dat ze de juridische gevolgen niet altijd overzien. Mensen komen wellicht voor een samenlevingscontract en hebben nog niet over testamenten nagedacht, terwijl het wel de bedoeling kan zijn dat het een en ander wordt geregeld voor de langstlevende partner bij het overlijden van de eerste van hen. Het is de taak van de (kandidaat-)notaris om de gevolgen te overzien van de wensen van de cliënten en hierover te adviseren. Zo komen ze wellicht voor een samenlevingscontract, maar gaan ze met een samenlevingscontract en testamenten de deur uit.

Als (kandidaat-)notaris ben je de expert op het gebied van personen- en familierecht, erfrecht, registergoederenrecht en ondernemingsrecht en is het belangrijk goede vragen te stellen en adviezen en akten te maken die aansluiten bij de wensen van de cliënten.

Het werkende leven van een kandidaat-notaris kan er per dag anders uitzien en in mijn volgende blog zal dan ook een ander aspect van mijn werk naar voren komen,

WAARVAN AKTE.