Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dr. Andrew Irving Docent van het Jaar Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

05 september 2018
Dr. Andrew Irving, Docent van het Jaar 2018, Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

In de Doopsgezinde Kerk te Groningen werd op woensdag 5 september, traditiegetrouw tijdens de opening van het academisch jaar van de faculteit, de uitslag bekend gemaakt van de verkiezing Docent van het Jaar 2018. Dit jaar valt de eer te beurt aan Dr. Andrew Irving, Universitair Docent Religie en Cultureel Erfgoed.

Laura Rolsma maakte namens de studentencommissie tijdens de opening van het academisch jaar van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap op 5 september 2018 bekend wie zich dit jaar hun docent van het jaar mag noemen. De studenten kozen Dr. Andrew Irving vanwege zijn grote enthousiasme en de persoonlijke aandacht die hij heeft voor zijn studenten.

Drie genomineerden

De docenten dr. Andrew Irving, dr. Joram Tarusarira en Dr. Jason Zurawski kregen in de eerste ronde de meeste stemmen van de GGW-studenten. Vervolgens werden zij door een commissie van vier studenten geïnterviewd en werd, indien mogelijk, ook een van hun colleges bezocht. De drie kandidaten werden geëvalueerd aan de hand van verschillende criteria zoals die binnen de RUG gehanteerd worden. In deze tweede ronde kwam Irving als beste uit de bus.

Aanstekelijk enthousiasme

Dr. Andrew Irving is pas sinds september 2016 aan de faculteit verbonden en heeft zich in korte tijd bijzonder geliefd gemaakt bij zijn studenten. Vorig jaar zat hij al bij de laatste drie, dit jaar mag hij zich de beste docent van de faculteit noemen, en niet zonder reden. Hij geeft zijn vakken, waaronder Material Religion, the Sacred Image, Religion, Space and Place, met een zeer aanstekelijk enthousiasme. Daardoor weet hij zijn studenten te motivberen om actief mee te doen aan de colleges. Dit komt ook door de creatieve lesmethodes die hij hanteert, waaronder diverse opdrachten, excursies en discussies naar aanleiding van films, blogs, artikelen en evenementen. Zo geeft hij tijdens een vak een kalligrafie les zodat studenten beter begrijpen hoe middeleeuwse geschriften tot stand komen en welke technieken daaraan te pas komen.

Hij benadert zijn studenten meer als coach dan enkel als docent die les geeft over de theorie, door hen ook te helpen bij vragen die niet direct gerelateerd zijn aan de lesstof en vooral door ze te stimuleren kritisch te denken. Hierdoor weet hij een open en veilige sfeer in de colleges te creëren, en is hij zeer benaderbaar buiten de colleges om.

Opening Academisch Jaar

Naast deze prijsuitreiking vonden tijdens de opening van het academisch jaar in de Doopsgezinde Kerk nog meer bijzondere gebeurtenissen plaats. Speciale gast tijdens deze gezamenlijke opening van het academisch jaar van de Faculteit GGW en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) was Barbara Joziasse, ambassadeur van het Koninkrijk der Nederlanden bij het Hasjemitische Koninkrijk van Jordanië. Zij gaf een lezing over de rol van religie in het werk van een Nederlandse ambassadeur. Daarnaast droeg Sofia Manouki, student in de master Religion, Conflict and Globalization, een gedicht voor, aangezien zij dit jaar is gekozen tot de eerste internationale huisdichter van de RUG.

RUG Docent van het Jaar

Als winnaar van de Docent van het Jaar verkiezing 2018 van de Faculteit GGW zal dr. Andrew Irving in 2019 de faculteit vertegenwoordigen bij de twaalfde verkiezing van de RUG Docent van het Jaar.

Eerdere GGW-winnaars waren:

Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:19