Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Erin Wilson docent van het jaar faculteit GGW

02 september 2015

De docenten van de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap krijgen altijd hoge cijfers in de Nationale Studenten Enquête (NSE). Voor studenten aan de faculteit is het een luxe probleem om uit alle goede docenten jaarlijks de beste aan te wijzen. Dit jaar gaat de eer naar dr. Erin Wilson , directeur van het Centre for Religion, Conflict and the Public Domain (CRCPD). Dit maakte een studentencommissie voorgezeten door Arianne Anker bekend tijdens de opening van het Academisch Jaar op 2 september 2015. Waarom is zij de beste?

Dr. Erin Wilson, docent van het jaar faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap RUG 2015

Vanwege haar werk als directeur van het CRCPD geeft zij relatief weinig onderwijs, slechts een deel van de studenten in de faculteit hebben college van haar gehad. De studenten die wel college van haar krijgen hebben dus massaal op haar gestemd. En niet zonder reden. Het is vanwege haar interactieve manier van college geven, met voorbeelden uit haar eigen onderzoek gekoppeld aan de actualiteit en vooral haar enthousiasme, spontaniteit en oprechte interesse in haar studenten dat de jury haar heeft uitgeroepen tot beste docent van de faculteit.

Zelf nadenken en bijdragen aan de maatschappij

Haar colleges liggen in het verlengde van haar onderzoek naar de rol van religie in politiek, globalisering en mensenrechten. Discussie is een belangrijk onderdeel van haar colleges. Studenten krijgen niet alleen kennis aangereikt, maar ook heel veel vragen. Hierdoor stimuleert ze haar studenten zelf kritisch na te denken over maatschappelijke kwesties. De link tussen de geleerde theorie en de maatschappelijke praktijk staat centraal. ‘De universiteit is niet alleen bedoeld als instituut om kennis op te doen, maar heeft ook als opdracht om goede burgers af te leveren. Mensen die kritisch na kunnen denken en de wereld willen verbeteren’, aldus Wilson. Daarnaast ziet ze het als haar taak om studenten zo goed mogelijk te begeleiden naar werk na hun studie. Het geven van nuttige opdrachten helpt daarbij. Zo moeten haar studenten oefenen met het schrijven beleidsnota’s, zodat ze na hun studie prima in staat zijn om beleidsmakers te adviseren over maatschappelijke kwesties waarbij religie een rol speelt.

Zeer benaderbaar

Haar studenten waarderen haar vooral vanwege haar humor, kalme persoonlijkheid en oprechte interesse. ‘Ze staat heel open voor ons. Als ze zegt dat we altijd bij haar aan kunnen kloppen als we met vragen of problemen zitten, dan meent ze dat ook echt en maakt ze tijd voor je vrij. Ook zorgt ze voor een open atmosfeer tijdens de colleges waardoor iedereen zich veilig voelt om mee te discussiëren’, aldus een van haar studenten.

RUG docent van het jaar

Erin Wilson zal in januari 2016 de faculteit vertegenwoordigen bij de verkiezing van de RUG Docent van het Jaar. Sinds deze wedstrijd acht jaar geleden is gestart, heeft onze faculteit al twee keer de overwinning kunnen claimen, een bijzondere prestatie.

Eerdere GGW winnaars waren: Stefania Travagnin (2014), Michaël van der Meer (2013), Justin Kroesen (2012, RUG Docent van het Jaar), Peter Berger (2011), Kocku von Stuckrad (2010), Mirjam de Baar (2009), Geurt-Henk van Kooten (2008, RUG Docent van het Jaar) en Marjo Buitelaar (2007).

Laatst gewijzigd:25 juli 2023 13:05