Over ons Faculty of Science and Engineering

Prestigieuze onderscheiding Royal Society of Chemistry voor Harutyunyan

09 mei 2017
Prof. Syuzanna Harutyunyan

Syuzanna Harutyunyan, hoogleraar synthetische organische chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft de Homogeneous Catalysis Award 2017 van de Royal Society of Chemistry gewonnen. Professor Harutyunyan richt zich in haar werk op het ontwikkelen van nieuwe methoden voor het synthetiseren van moleculen die van nut zijn in de farmaceutische, fijnchemische of agrochemische industrie. Professor Harutyunyan ontvangt een geldbedrag van £ 2000, een medaille en een certificaat.

“Veel van de methoden die momenteel worden gebruikt zijn niet efficiënt en produceren veel meer afval dan het gewenste product”, legt Harutyunyan uit. “Onze nieuwe strategieën richten zich niet alleen op het maken van nieuwe samenstellingen, maar ook op het bieden van betere, duurzamere alternatieven voor bestaande methoden. Mijn onderzoek draagt dan ook bij aan een toekomst met betere geneesmiddelen en een schoner milieu.”

Toen ze de prijs in ontvangst nam zei Harutyunyan: “Ik ben enorm blij met deze prijs. Ik voel me vereerd dat ik uit zoveel topwetenschappers in dit vakgebied gekozen ben, en de prijs is een belangrijke erkenning voor het werk dat mijn team en ik hebben gedaan. Ik verheug me erop tijdens de lezingentour de nieuwste resultaten van ons onderzoek te delen en bespreken.”

De Royal Society of Chemistry (RSC) is een vooraanstaand genootschap van scheikundigen dat zich ten doel stelt excellentie in de chemische wetenschappen te bevorderen. Deze 175 jaar oude Britse non-profitorganisatie voor scheikundigen heeft wereldwijd ruim 50.000 leden. Genomineerden voor prijzen van de RSC worden beoordeeld op de originaliteit en impact van hun onderzoek en de kwaliteit van hun resultaten; deze uiten zich in publicaties, patenten of zelfs software.

Prof. Syuzanna Harutyunyan
Royal Society of Chemistry