Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee nieuwe Antarctica-onderzoeken

20 mei 2014

De Rijksuniversiteit Groningen heeft twee van de vier NWO-onderzoeksprojecten ontvangen voor onderzoek op het West-Antarctische Schiereiland. De subsidies zijn toegekend aan prof.dr. Anita Buma van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG) en dr. Jaqueline Stefels van het Centre for Ecological and Evolutionary Studies (CEES). Het is voor de tweede keer dat de NWO subsidie verleent voor onderzoek op het West Antarctische Schiereiland en ook de tweede keer dat Buma en Stefels hierbij succesvol zijn.

Het onderzoek

Het West-Antarctisch Schiereiland (WAP) is een van de snelst opwarmende gebieden op aarde. Buma kijkt naar het veranderingen in het mariene ecosysteem. De algen die de basis vormen van de voedselketen lijken in bepaalde delen van de WAP een verlaagde productie te hebben, iets wat Buma met geavanceerde fluorescentiemetingen wil bewijzen. Stefels wil uitzoeken of het verdwijnen van zeeijs als gevolg van de klimaatverandering een zelfversterkend effect heeft. Ze gaat daarvoor de rol van zeeijs in het vastleggen van CO2 en het produceren van het klimaat-koelende gas dimethylsulfide bestuderen.

De locatie

Sinds de winter van 2012/2013 heeft Nederland een eigen onderzoeksfaciliteit - het Dirck Gerritsz laboratorium. Deze laboratoria zijn gebouwd op het Britse Rothera Research en gefinancierd door het Nederlands polair programma. Zowel Buma als Stefels hebben afgelopen winter onderzoek gedaan op deze bijzondere plek.

Willem Barentsz Poolinstituut

De RUG is erg succesvol in het poolonderzoek, met onderzoeken in zowel het Zuid- als Noordpoolgebied. De onderzoekers werken samen in het Willem Barentsz Poolinstituut, een landelijke netwerkorganisatie die de samenwerking tussen poolonderzoekers stimuleert en het Nederlandse poolonderzoek promoot.

Meer informatie:

Anita Buma