Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

‘Grenzeloos!’ Ervaar de extremen in de natuurkunde…

24 mei 2011
Geopend mei t/m juni 2011

Hoe zwaar is een zwart gat of kun je sneller dan het licht? In de Science LinX expositie ‘Grenzeloos!’ ga je op zoek naar uitersten in de natuurkunde. Ontmoet de extremen koud, snel, klein en zwaar en ontdek de elementaire deeltjes van ons bestaan... van alles! De expositie is gratis te bezoeken voor bovenbouwscholieren HAVO/VWO, studenten, onderzoekers en andere geïnteresseerden. Dat kan op werkdagen van 10.00 – 17.00 uur bij de Faculty of Science and Engineering (Nijenborgh 9, Groningen).

Deeltjes door je lijf

Er is schijnbaar anti-helium gedetecteerd en er zijn geruchten dat er een glimp van het Higgs deeltje is opgevangen in de deeltjesversneller Large Hadron Collider… De theoretische natuurkunde gaat zover als ons denken reikt en zoekt naar oplossingen om steeds meer raadsels als deze op te lossen. Heb jij oog voor caleidoscopische patronen? Weet jij welke kosmische deeltjes er dagelijks door je lijf schieten? Lukt het jou kortom de extremen te doorgronden en te beschrijven? Bestel dan meteen je ticket voor de volgende Nobelprijs!

Reis door extremen

Tijdens je reis door de extremen in deze expositie is er ruimte voor bijzondere natuurkundige fenomenen, experiment en ontmoet je Groningse natuurkundigen, die samenwerken met wetenschappers over de hele wereld om nieuwe materialen en instrumenten te ontwikkelen. Voor betere computers, mobiele telefoons, satellieten en toepassingen binnen de gezondheidszorg en duurzame energie.

Niets is echter wat het lijkt en er valt nog van alles te ontdekken in de extreme werelden van de fysica!

Deze expositie is ontwikkeld door Science LinX, het science center van de Faculty of Science and Engineering, in samenwerking met diverse onderzoekers van de faculteit. Een deel van de expositie is overgenomen van ‘Master the Universe’ van het Universiteitsmuseum Utrecht (http://www.mastertheuniverse.nl/).

www.rug.nl/fse

Ingeborg Veldman, Science LinX – coördinatie ‘Grenzeloos!’