Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Jonge RUG-wetenschappers gaan met Rubiconsubsidie naar het buitenland

07 juli 2010

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft twee jonge, veelbelovende RUG-wetenschappers een subsidie uit het programma Rubicon toegekend. Met een Rubiconsubsidie kunnen pas gepromoveerde Nederlandse wetenschappers onderzoekservaring opdoen in het buitenland. Natuurkundige dhr. A.A. Bakulin gaat onderzoek doen aan de universiteit van Cambridge, UK. Dhr. R.C.Stuve mag naar het Onsala Ruimte Observatorium in Zweden.

In totaal dienden 155 jonge onderzoekers een aanvraag in, 31 van hen ontvangen nu een Rubicon. Voorop in de beoordeling staan de kwaliteit van het onderzoeksvoorstel, van de onderzoeker en van het gastinstituut. De haalbaarheid van het onderzoek en de mobiliteit van de onderzoeker tellen ook mee.

De twee gehonoreerde RUG-projecten zijn:

How do electrons hop to make plastics conductive?
Dr. A.A. Bakulin (m) 24-08-1982, van RUG naar University of Cambridge, Physics Department (GB), 16 maanden

Elektronische apparaten gemaakt van plastic beginnen ons dagelijks leven binnen te dringen en zullen het binnenkort veranderen. In plastic elektronica moeten ladingen in staat zijn zich gemakkelijk tussen organische moleculen te verplaatsen. In dit werk zijn wetenschappers van plan laserlicht te gebruiken om te zien hoe elektronen van het ene molecuul naar het andere springen.

Centrale zwarte gaten in sterrenstelsels
Drs. R.C. Struve (m) 03-11-1981, van Kapteyn Instituut RUG naar Onsala Space Observatory (S), 24 maanden

In het centrum van een sterrenstelsel bevindt zich een superzwaar zwart gat, dat in sommige gevallen grote hoeveelheden omringend materiaal uit het stelsel kan blazen. De onderzoeker bestudeert de werking van dit proces en onderzoekt waarom het zich in sommige sterrenstelsels wel voltrekt en in anderen niet.

Meer informatie: afdeling Voorlichting en Communicatie NWO, tel. +3170 344 07 13, e-mail: voorlichting nwo.nl, www.nwo.nl/rubicon

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13