Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lustrumsymposium ‘Wat zijn de grenzen van het weten?’

24 maart 2009

Op donderdag 2 april organiseert de Rijksuniversiteit Groningen in het kader van het lustrumjaar het symposium Arts Meet Science, Wat zijn de grenzen van het weten? Tijdens dit symposium overstijgen bekende wetenschappers hun vakgebied op zoek naar antwoorden op de vraag waar de overeenkomsten en verschillen zitten tussen filosofie, religie en natuurwetenschap. Het symposium wordt gehouden in de Bernoulliborg en staat open voor deelname van iedereen met belangstelling voor deze onderwerpen.

De dag begint met een lezing van dr. J.W. Romeijn over wetenschapsfilosofie. Aan de hand van voorbeelden uit allerlei takken van wetenschap zal hij uitleggen wat het belang is van een filosofische kijk op wetenschap. Vervolgens is er een dubbellezing van prof. dr. G.H van Kooten en prof. dr. L.W. Nauta. Hierin gaan ze terug in de tijd: hoe keek men in de Oudheid naar creationisme en was de rol van wetenschap in de middeleeuwen echt zo klein als vaak wordt gedacht?

Zoektocht naar waarheid

Na de lunch spreekt drs. G. Korthof over evolutiebiologie. Hij zal onder meer betogen dat het conflict tussen religie en evolutieleer niet 150 jaar maar al 2000 jaar oud is. De laatste lezing is van prof dr. ir. F.A. Bais over de zoektocht naar waarheid. Hij zal het hebben over de conflicten tussen moderne wetenschappelijke inzichten en historisch gegroeide, culturele beelden van de werkelijkheid. De dag wordt afgesloten met een forum waarin alle sprekers en het publiek kunnen discussiëren over het thema.

Lustrum

Dit jaar viert de Rijksuniversiteit Groningen het 395-jarig bestaan met een lustrumprogramma rond het thema Arts Meet Science. In het kader hiervan wordt onder meer dit symposium georganiseerd, met als doel het creëren van een ontmoeting tussen wetenschappers, studenten en andere belangstellenden van de verschillende vakgebieden filosofie, religie en natuurwetenschap.

Praktische informatie

Het symposium vindt plaats in de Bernoulliborg, Nijenborgh 9 te Groningen van 9.00-18.00. Kaarten kosten 15 euro (studenten 5 euro) en kunnen alleen via de website gekocht worden.

Noot voor de pers

- Contactpersoon symposium: Peter van Abswoude, voorzitter van de commissie, petervanabswoude gmail.com, tel. 06-13547717
- Lustrumcoördinator algemeen drs. Bianca Pander, B.I.Pander rug.nl, tel.: 050-363 2525 of 06-2504 8526

Laatst gewijzigd:10 februari 2017 14:04