Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Organisatie Diensten en voorzieningen CLIQ - Centre for Learning Innovation and Quality Inspiratie

Screencasten met Loom

door Vincenzo Tabacco en Fabio Galati (Europese Talen en Culturen)
Fabio Galati
Fabio Galati
Vincenzo Tabacco
Vincenzo Tabacco

Feedback in het taalleerproces speelt een belangrijke rol, en dit aspect is nog crucialer geworden binnen het online onderwijs. In de bachelor ETC werken we momenteel aan het efficiënter maken van asynchrone feedback aan studenten, zowel in termen van betrokkenheid van studenten als maximalisatie van leermogelijkheden. Door na te denken over hoe we onze tijd en ons onderwijs binnen deze uitzonderlijke didactische omstandigheden zouden kunnen optimaliseren, kwamen we tot een bruikbaar hulpmiddel: Loom.

Loom is een gratis tool waarmee docenten zichzelf en tegelijkertijd hun scherm en audio kunnen opnemen (‘screencasten’). Na het ontdekken van de mogelijkheden die deze tool biedt, leek het ons toepasbaar voor onze doelstellingen. We zijn het daarom in cursussen Italiaans gaan inzetten om feedback te geven op opdrachten van studenten en informatie te geven over de cursusopzet.

Loom in cursussen Italiaans

In dit gedeelte van het artikel geven we enkele voorbeelden van hoe Loom in de taalcursussen Italiaans is geïntegreerd. Loom is in eerste instantie gebruikt in de cursussen Italiaans 1a (ERK-niveau A1) en 3a (ERK-niveau B1/B2). Zoals hierboven vermeld, was de belangrijkste reden om ermee te gaan werken de noodzaak om de feedback op de opdrachten van de studenten te verbeteren. Nadat we het potentieel van Loom als hulpmiddel hadden ontdekt, besloten we het ook te gebruiken om een video op te nemen met een toelichting op de cursus.

Loom voor feedback

Loom
Loom

In het verleden werd feedback op opdrachten alleen in geschreven vorm gegeven, met name door onjuiste vormen te markeren en door impliciete of expliciete opmerkingen over de juiste vorm toe te voegen. Bovendien werd korte, holistische feedback op de opdracht toegevoegd aan het einde van de ingeleverde tekst. Deze aanpak, hoe valide ook, heeft een aantal beperkingen.

Het gebruik van Loom heeft ons de mogelijkheid gegeven om de kwaliteit van de asynchrone feedback op verschillende manieren te verbeteren:

  • Studenten kunnen de feedback van de docent, zowel in geschreven vorm als met mondelinge input, verder uitwerken;
  • Studenten zijn actiever met hun opdracht bezig (van het eerste concept tot de definitieve versie), waardoor het uitwerken van feedback productiever is dan vroeger;
  • De docent kan de werklast optimaliseren door in korte tijd de nodige feedback te geven en door specifieker te zijn met betrekking tot bepaalde delen van de opdracht;
  • Mondelinge feedback geeft een authentieker gebruik van de doeltaal weer;
  • Hoewel de feedback asynchroon gegeven wordt, hebben studenten de indruk dat ze meer en directer betrokken zijn bij de docent (zoals gebleken uit de evaluatie van het gebruik van Loom).

Bekijk een voorbeeld van feedback met Loom aan een student in de cursus Italiaans 1a.

Loom
Loom

Loom voor informatie over de cursusopzet

De eerste werkcollegeweek wordt gewoonlijk gewijd aan het toelichten van de cursusopzet, met daarbij een gedetailleerde uitleg van de beoogde eindkwalificaties en de Nestoromgeving. In de gebruikelijke offline setting gebeurde dit tijdens de eerste les, waardoor tijd gebruikt werd die anders aan andere activiteiten had kunnen worden besteed.

Voor een voorbeeld van hoe Loom is gebruikt in de cursusbeschrijving van Italiaans 1a, kijk dan naar deze cursusbeschrijving met Loom.

In het kort

Mogelijke toepassingen. Naast het geven van informatie over de cursusopzet en feedback op schrijfopdrachten, biedt Loom verschillende handige mogelijkheden voor taalcursussen:

  • Er kan ook feedback worden gegeven op video-opdrachten (bijv. vlogs);
  • Loom maakt het mogelijk om activiteiten met peer feedback te creëren;
  • Met de mogelijkheid om te screencasten kan Loom worden gebruikt om nuttige informatie met collega’s te delen (bijv. tutorials over een specifiek programma of tool);
  • Het is mogelijk om parallelgroepen in BB Collaborate op te nemen.

Voordelen.

  • Loom is beschikbaar voor Mac, Windows, iOS-apparaten en als Chrome-extensie;
  • Gebruikers kunnen hun camera en scherm met audio opnemen (screencasten);
  • Gebruikers kunnen hun video downloaden, embedden op hun blog of delen via een URL;
  • Gebruikers kunnen ervoor kiezen hun gehele scherm, een applicatievenster of alleen een Chrome-tabblad op te nemen;
  • Gebruikers ontvangen een melding wanneer een video is bekeken;
  • Docenten en studenten kunnen kosteloos de Pro-versie aanvragen.

Nadelen.

  • De Starter-versie staat een beperkt aantal opnamen toe;
  • De kwaliteit van de video is acceptabel, maar kan verder worden verbeterd;
  • Loom biedt enkele basis bewerkingsopties zoals knippen; voor andere mogelijkheden is een extern programma nodig;
  • De browserextensie is alleen beschikbaar voor Google Chrome;
  • Loom is alleen online beschikbaar.

Kosten. De Pro-versie is gratis beschikbaar voor zowel docenten als studenten.

Leercurve. Loom is vrij intuïtief en gemakkelijk te leren. Het zou niet langer dan een uur moeten duren om de belangrijkste functies te begrijpen. De beschikbare tutorials zouden voldoende informatie moeten bieden om de tool eenvoudig te implementeren in het onderwijs.

Laatst gewijzigd:04 juni 2021 12:12
View this page in: English